Landsdekkende tilbud av Kontanttjenester i butikk

I fjor lanserte BankAxept/Vipps i samarbeid med de norske bankene Kontanttjenester i butikk, som gjør kontanter lett tilgjengelig i matbutikker over hele landet. Tjenesten er nå landsdekkende og tilbys i cirka 1425 butikker i hele Norge.

− Selv om andelen kontanter i omløp fortsetter å synke er det fortsatt et behov for både innskudd og uttak. Ved å benytte den eksisterende infrastrukturen til BankAxept kan vi tilby en effektiv tjeneste til bankene, som er både trygg, sikker og veldig enkel ved at kort og PIN-kode benyttes, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

For å hjelpe bankene med kontanthåndtering over hele landet har Vipps AS etablert Kontanttjenester i butikk, som bruker infrastrukturen til BankAxept for å ivareta enkelt innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker. NorgesGruppen har vært med på samarbeidet siden start, og tilbyr nå tjenesten i mange Meny, Kiwi, Spar/Eurospar og Joker. og flere kjeder ønsker nå å bli med. Det betyr at du både kan sette inn eller ta ut kontanter enkelt på en butikk i nærheten av deg, enten du bor i sør eller nord, eller midt i.

− Betalingsvanene våre har endret seg stort under pandemien og vi har blitt langt mer digitale, men til tross for hva man skulle tro har faktisk andelen uttak vært høyere enn innskudd siden tjenesten ble lansert. Totalt har over tre milliarder kroner blitt flyttet gjennom Kontanttjenester i butikk hittil i år, og det viser jo tydelig at nordmenn har et behov for kontanter fortsatt, sier Hanne Kjærnes i Vipps AS.

Kontanttjenester i butikk kan brukes av både personer og bedrifter. De fleste norske bankene tilbyr tjenesten til sine kunder, som har erstattet Post i butikk. Et kart over hvor Kontanttjenester i butikk tilbys finner du her.

Hvordan fungerer det?

1. Se etter skilt med Kontanttjenester i butikk. Si fra at du ønsker å sette inn penger eller ta ut penger.
  2. Tæpp eller sett inn BankAxept-kortet ditt i betalingsterminalen og tast PIN-koden din.
  3. Sjekk at beløpet du setter inn eller tar ut stemmer. Da er kontantene i boks!

Kort om tjenesten:

• Maksimalt innskudd er kr. 20.000, uttak kr. 10.000.
  • Du kan sette inn 25 mynter per valør, dvs. 1-kroner, 5-kroner, 10-kroner, 20-kroner.
  • Du må ha med kortet ditt og taste PIN-kode hver gang.
  • Du kan ta ut/sette inn på kontoen som er knyttet til kortet.
  • Følger butikkens åpningstider.
  • Du trenger ikke handle for å bruke tjenesten.
  • Du kan tæppe, uansett beløp.
  • Du kan ikke kjøpe vekslepenger.