Landkreditt

Landkreditt Eiendom: Semb Hovedgård er solgt

Styret i Einar Nagell-Erichsens familieeide holdingselskap, besluttet tidligere å selge Semb Hovedgård i Vestfold. Det er nå inngått avtale med en kjøper for overdragelse av både eierselskapet Semb Hovedgård AS, samt driftsselskapet til Borre Golfbane.

Semb hovedgård (foto: Landkreditt Eiendom / Inviso)

– Vi er godt fornøyde med å ha kommet frem til en avtale med denne kjøperen, som vil ha en stor interesse for å ivareta Semb Hovedgård som en prakteiendom, sier Einar Nagell-Erichsen.

Eiendommen Semb Hovedgård eies i dag av Semb Hovedgård AS, et datterselskap av familiens holdingsselskap. Det er 100 prosent av aksjene i Semb Hovedgård AS som nå er solgt. Selskapet ble etablert for bedre å kunne utvikle og forvalte den store eiendommen og bygningsmassen, og derigjennom utvikle potensialet i eiendommen.

Avtalen som nå er inngått med kjøper innebærer at ny eier overtar den videre forvaltningen av Semb Hovedgård. Dagens bruk av eiendommen, som hovedsakelig består av utleie av stallplasser, utleie av bane og bygninger til Borre Golfbane, boligutleie og jord- og skogbruk, vil i stor grad fortsette.

En unik kjøpsmulighet

Det er Landkreditt Eiendom som har hatt oppdraget med å selge Semb Hovedgård.

– Semb Hovedgård har vekket stor interesse i markedet, også internasjonalt. Samtidig er det et stort ansvar å overta og drifte en slik eiendom videre, sier eiendomsmegler Kim André Johansen i Landkreditt Eiendom.

Semb Hovedgård har vært ute for salg til en prisantydning på 95 millioner kroner. Hvilken salgssum som er avtalt, har partene valgt å holde internt og konfidensielt. Det vil gjennomføres en snarlig overtakelse, og kjøperen vil snart bli presentert for både leietakere og drivere av både driftsselskapet til golfbanen og golfklubbens medlemmer.

Om Semb Hovedgård

Gården med egen golfbane og hestesenter ligger naturskjønt og idyllisk til ved Borrevannet. Det tar cirka 30 minutter å kjøre til Torp flyplass, og cirka én time til Oslo.

Med et totalareal på 1672,5 dekar, inneholder hovedgården det vakre tunet med hovedbygningen og det elegante parkanlegget, cirka 50 stallbokser, ridehall med mer, samt 18-hulls mesterskapsgolfbane, fire tennisbaner (to i vinterisolert boble), jordbruksareal og skog med blant annet rådyrtroféjakt. Det er også utviklingsmuligheter i mer bolig- og næringsrelatert retning.

Det elegante hovedhuset på Semb Hovedgård egner seg for selskapelige sammenkomster og ble gjenreist på begynnelsen av 1900-tallet rundt tiden hvor Sam Eyde i sin tid overtok hovedgården.

Allerede på 1400-tallet finnes de første registreringer av gården. Semb Hovedgård var også Norges første landbruksskole. Jacob Sverdrup kjøpte eiendommen i 1825 og etablerte så landbruksskolen. Semb ble et mønsterbruk, og et samlingssted både for bønder fra Borre og andre bygder.

Hovedgårdens nyere historie begynner imidlertid i 1916 da industribyggeren Sam Eyde trakk seg tilbake som generaldirektør i Norsk Hydro og kjøpte gården og tilliggende områder rundt, og utviklet den videre for industrialisert jordbruk.

Kim André Johansen, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF, Landkreditt Eiendom
92806306 / kim@landkreditteiendom.no

Om Landkreditt

Landkreditt
Karl Johans gate 45

23 00 08 00http://www.landkreditt.no

Følg pressemeldinger fra Landkreditt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Landkreditt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Landkreditt