Lancet gir kasakhstansk covid-vaksine topp-skår

Det innflytelsesrike britiske medisinske magasinet The Lancet har publisert en anmeldelse som gir den kasakhstanske produserte Qaz-vaksinen toppkarakter.

Bilde: The Astana Times

- Våre fase 1 og 2 kliniske studier har vist at Qaz-vaksinen (QazCovid-in®) er trygg og tolereres godt av voksne i alderen 18 til 70 år, som får en eller to doser, heter det i rapporten. Det heter videre at «de rapporterte lokale og systemiske bivirkningene, er hovedsakelig milde og klassifisert som forutsigbare». Det gjøres også et poeng av det faktum at man ikke har opplevd akutte allergiske reaksjoner.

Det var 13. august at resultatene av fase 1 og fase 2 kliniske studier av vaksinen ble publisert i Lancets EClinicalMedicine journal. Kasakhstan har vært blant veldig få land som produserer sin egen vaksine.

Fase 1 ble utført mellom 23. september 2020 og 19. mars 2021, med 44 frivillige, mens den andre studien fant sted fra 18. oktober 2020 til 17. april 2021 med 200 frivillige.

19. desember 2020 ga det kasakhiske helsedepartementet tillatelse til kliniske fase III -studier. 3000 mennesker meldte seg frivillig og ble vaksinert med Qaz-vaksinen i byene Almaty og Taraz. Ingen alvorlige bivirkninger eller klager ble rapportert.

Alle deltakerne i forsøkene var i alderen 18-49 år og fikk to doser av vaksinen. De som deltok har reagert positivt på vaksinasjonen og produsert nøytraliserende antistoffer.
Arbeidet ble finansiert av vitenskapskomiteen i utdannings- og vitenskapsdepartementet i Republikken Kasakhstan.

På et pressemøte i juli kunngjorde den kasakhiske helseministeren Alexey Tsoy åpningen av et produksjonsanlegg i Zhambyl -regionen, der 600 000 doser allerede er produsert.
Til dags dato har 6.183.445 mennesker mottatt sin første dose av COVID-19-vaksinen. 4.819.587 innbyggere i Kasakhstan har fått to doser.

Bilde: The Astana Times