Lakseanalytiker: – Litt mye hysteri foreløpig

Lakseaksjer er spennende til tross for koronaprisfall, sier sjømatanalytiker Christian Olsen Nordby til Börssnack, en av Sveriges mest kjente finanspodkaster.

Christian Olsen Nordby, sjømatanalytiker i Kepler Chevraux, er gjest i fredagens episode av podkasten Börssnack med Hansén & Olavi, som gis ut av finansselskapet IG.

I episoden diskuterer Nordby og programleder Erik Hansén utsiktene for norsk lakseindustri. Nordby trekker frem lakseskatt, etterforskning for prissamarbeid, og koronavirus som trusler lakseinvestorer bør være på vakt for, men mener markedet er for forsiktige.

– Lakseselskapene har til nå ikke hatt fallende inntjening på grunn av korona. Børsfallet handler om frykt for at korona skal komme til Europa og USA, og at det skal svekke etterspørselen. Men det har ennå ikke vært tilfelle. Jeg føler det har vært litt mye hysteri foreløpig, sier han.

Nordby trekker frem færøyske Bakkafrost, Mowi og Grieg Seafood som selskaper det er verdt å følge med på.

– Mowi er selskapet som har falt mest, men det er nok litt ufortjent. Det er nok en del shorting, fordi det er det letteste selskapet å shorte. Jeg tror det nok det skal litt opp, sier han.

Satser på norske podkastlyttere

Börssnack med Hansén & Olavi er an av Sveriges mest populære podkast om økonomi og finans, med over 20 000 lyttere hver uke. Podkasten er ledet av senioranalytiker Erik Hansén i IG sammen med Jonas Olavi, tidligere sjefsforvalter hos Alfred Berg.

Fredagens episode er den første av flere episoder rettet mot et norsk publikum. Fremover kommer det til å være både mer innhold om norsk børs og finans.

– Vi diskuterer de globale markedene med fokus på Norden. Det finnes sektorer i Norge som ikke finnes i Sverige, om omvendt. Vi håper Börssnack kan utvide investeringshorisontene for våre nye lyttere i Norge, og også vise våre svenske lyttere hvilke spennende muligheter de kan finne i Norge, sier programleder Erik Hansén.

Börssnack med Hansén & Olavi er tilgjengelig hver fredag hvor enn du finner podkaster.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Isabell Hansen
Isabell.Hansen@ig.com

Olve Hagen Wold, Geelmuyden Kiese
olve.wold@gknordic.com

IG gir informerte, målbevisste og eventyrlystne mennesker tilgang til muligheter i over 16 000 finansielle markeder. Med et sterkt fokus på innovasjon og teknologi setter selskapet alltid kundens behov først. IGs visjon er å tilby verdens beste tradingopplevelse.

Selskapet ble grunnlagt i 1974 som verdens første finansielle derivatselskap og har siden det fortsatt å bane vei ved å lansere verdens første tradingtjenester for nettleser og iPhone. IG er i dag verdens største CFD-leverandør* og en global leder innen valutatrading. Selskapets mobile plattformer og apper har vunnet flere priser. IG tilbyr tjenester med giring innenfor flere finansielle markeder gjennom kontoer for CFDer, turbowarranter, barriers og opsjoner.

IG er medlem av FTSE 250. Selskapet har kontorer over hele Europa (inkludert en sveitsisk bank), Afrika, Asia-Stillehavsområdet, Midtøsten og USA.