Lagardère Travel Retail og Christiania Partners går sammen for å bli den nye operatøren av tax free-butikkene på flyplassene i Norge

Del

Avinor kunngjorde nylig at de nå går ut med anbud for store deler av tax-free butikkene i Norge. Et av verdens ledende Travel Retail-selskap, Lagardère Travel Retail og norske Christiania Partners slår seg sammen om et tilbud for å drifte tax free-butikkene. Selskapene som vil kombinere International erfaring med lokal forståelse, er godt posisjonert til å by på Avinors anbud.

Lagardère Travel Retail har lang erfaring med lokale samarbeidspartnere. Med Lagardères finansielle styrke, volum og operasjonelle infrastruktur, kombinert med Christiania Partners’ kunnskap om lokale forhold, mener selskapene at de er i god posisjon til å imøtekomme Avinors ønske om større fleksibilitet og mangfold i tax free-tilbudet. Partnerskapet mellom Lagardère Travel Retail og Christiania Partners – i form av et joint venture – vil også sikre økt verdiskaping for Norges tax free-virksomhet.

Partnerne planlegger å levere et tilbud som vil bidra til å utvikle virksomheten og således øke potensialet for kommersielle inntekter. Partnerne vil levere spennende skreddersydde løsninger basert på fleksibilitet, kreativitet og dyp forståelse av norske handlevaner og kultur. Lagardère Travel Retails operasjonelle ekspertise og globale erfaring, som er drevet på lokalt forankrede strukturer, samt en omfattende portefølje av internasjonale merkevarepartnere, vil bli støttet av erfarne ansatte i Christiania Partners – på tvers av detaljhandel, økonomi og strategi. Partnerne håper også at Avinor kan dra nytte av deres fokus på bærekraftig logistikk og lagervirksomhet, støtte lokalt næringsliv, samt redusere egne utslipp gjennom strømlinjeformet logistikk og varelevering.

– Et sentralt element som vil skille oss ut, er Lagardère Travel Retail og Christiania Partners’ tilnærming og ambisjon om å skape en «sense of place», herunder tilpasning av konsept, design og produktsortiment basert på flyplassenes geografiske beliggenhet. De som reiser skal alltid forstå hvilken flyplass de er på ved gjenkjenning av designet og produktene i butikkene. En slik tilnærming er med på å støtte lokale virksomheter og produsenter ved å tilby flere lokale produkter i porteføljen, sier Managing Partner Håkon Fjeld-Hansen i Christiania Partners. 

Covid-19-pandemien vil forandre reiselivsnæringen, men er også en mulighet for endring. Lagardère Travel Retail, som er del av Lagardère Gruppen, har håndtert krisen godt takket være sin diversifiserte og balanserte portefølje på tvers av geografi, kanaler og forretningsområder (Travel Essentials, Duty Free & Fashion, Foodservice) og på grunn de lokale ansattes gode håndtering. 

– Vi anser oss som en seriøs og troverdig deltaker i anbudsprosessen, som nå har blitt lansert av Avinor. Med kriser kommer gode muligheter for å utfordre status quo, og vi er godt posisjonert for å bidra med å videreutvikle det kommersielle tilbudet. Teamet vårt har all den ekspertisen som trengs for å møte Avinors behov, og med dyp forståelse av hvordan markedet fungerer vil vi sørge for den støtten og lokale forankringen som Lagardère Travel Retail trenger for å møte sine ambisjoner om å utvide virksomheten i det som er et veldig spennende marked, sier Fjeld-Hansen.

– Vi er glade for å delta i dette anbudet. Vi håper at vårt innovative konsept, som kombinerer sterke internasjonale merkevarer med den unike kulturen i Norge, vil styrke våre sjanser i dette anbudet, og til slutt overbevise Avinor om å velge oss. Vi kunne ikke ha funnet bedre eksperter å samarbeide med enn Christiania Partners. Gjennom et tett samarbeid ønsker vi å heve kvaliteten på norske flyplasser og forbedre reiseopplevelsen for kundene. Vår norske administrerende direktør, Dag Rasmussen, er svært begeistret over muligheten til å gå inn i det norske markedet, sier EMEA COO Frédéric Chevalier i Lagardère Travel Retail.

15. desember kunngjorde Avinor anbudsprosessen for driften av tax free-ordningen på de fleste flyplassene i Norge. Siden 2005 har Avinors butikker blitt driftet av Travel Retail Norge (TRN), som er den norske avdelingen til den tyske reiselivsforhandleren Heinemann.

Kontakter

Bilder

EMEA COO i Lagardère Travel Retail, Frédéric Chevalier
EMEA COO i Lagardère Travel Retail, Frédéric Chevalier
Last ned bilde
Managing Partner i Christiania Partners, Håkon Fjeld-Hansen
Managing Partner i Christiania Partners, Håkon Fjeld-Hansen
Last ned bilde

Om Christiania Partners AS

Christiania Partners AS
Klingenberggaten 7b
0161 Oslo

Om Lagardère Travel Retail og Christiania Partners:

  • Lagardère Travel Retail er et fransk selskap, etablert i 1852.
  • Styreleder og daglig leder i Lagardère Travel Retail er Dag Rasmussen, en norsk statsborger som er bosatt i Frankrike.
  • Lagardère Travel Retail er en av de to avdelingene til Lagardère Gruppen, en stor aktør innen blant annet tax free (Lagardère Travel Retail) og forlagsbransjen (Lagardère Publishing).
  • Lagardère Travel Retail drifter 4.800 butikker på tvers av forretningsområdene Travel Essentials, Duty Free & Fashion, Foodservice på flyplasser, togstasjoner etc i 39 markeder.
  • Lagardère Travel Retail er en de største aktørene på verdensbasis innen tax free-handel og hadde en omsetting på 5.5 milliarder euro i 2019 (100% driftet).
  • Hovedvekten av alle butikkene er lokalisert i Europa, men Lagardère har butikker på alle kontinenter, blant annet på store flyplasser som i Paris, Roma, Singapore, New York, Beijing, men også på mindre regionale flyplasser på små steder. 
  • Christiania Partners er et selskap bestående av en rekke erfarne, norske retail-aktører med lang erfaring fra tax free og andre ulike bransjer. Selskapets Managing Partner er Håkon Fjeld-Hansen, som tidligere har vært 8 år som administrerende direktør i Travel Retail Norway. Siden 2019 har han og Ontogeny Group v/Rolf Kragerud jobbet tett med Legardére for å legge en strategi for å vinne den neste kontrakten for å drifte tax free-butikkene på de fleste flyplassene i Norge.
  • Rolf Kragerud har lang erfaring fra konsernledelsen i Arcus, og fra større anerkjente konsulentselskapet som McKinsey, Accenteure, og BearingPoint. Ontogeny Group er spesialister innen strategi, forretningsutvikling og entreprenørskap og har et team som bistår i prosessen. Andre eiere er blant andre Roar Arnstad som tidligere har vært administrerende direktør i Vita, Enklere Liv, Gillette m.m. 

Følg saker fra Christiania Partners AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Christiania Partners AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.