Lag spennende turmat ute i påsken

Nå starter påskeferien for mange. Norsk Friluftsliv oppfordrer til å benytte fridagene til å lage noe godt ute i naturen, og de har flere gode oppskrifter på lur.

TENK NYTT OM TURMATEN: Mat på tur kan være så mye mer enn den tradisjonelle matpakka. Foto: Gard Eirik Arneberg

–  Det å lage mat ute har blitt veldig populært de siste årene. Til de som enda ikke har kastet seg på trenden, hva med å gripe muligheten og lage spennende turmat ute i påsken, oppfordrer Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Vil du lage varm mat ute, er det bål eller primus som gjelder. For deg som ønsker å prøve ut matlaging på bål, er bør du gripe sjansen denne uka. På langfredag inntreffer nemlig det generelle bålforbudet over hele landet, som gjelder fra 15. april til 15. september.

Det er likevel slik at bålreglene åpner for bruk av skjønn, og også i sommerhalvåret kan man gjøre opp ild på steder og under forhold der det åpenbart ikke kan medføre brann.

Enklere enn du tror

Det å lage mat ute trenger ikke å være så komplisert, og du trenger heller ikke veldig avansert utstyr for å få det til, ifølge friluftsentusiasten.

– Mitt beste tips er å gjøre det meste av forberedelsene hjemme før du går ut i naturen. Med ferdigkuttede ingredienser i bokser, en stekepanne med håndtak som tåler bål, og en stekespade, er du langt på vei, ifølge Lier.

Turmat fra hele verden er et initiativ fra Norsk Friluftsliv med hensikt å få flere mennesker ut i naturen gjennom gode mat- og turopplevelser.

På nettsiden turmat.no finner du over 150 gratis oppskrifter på spennende mat fra alle verdens hjørner, som er egnet til å tilberede ute. Her deler vi en av oppskriftene derfra, som er en fylt tortilla på bål fra Norges Jeger- og Fiskerforbund.

Oppskrift: Fylt tortilla på bål

Dette trenger du til fire:

• 4 tortillalefser
  • 400 gram kjøttdeig av elg
  • en halv løk
  • 1 ts salt, pepper og timian
  • 150 gram sopp
  • 175 gram cherrytomat
  • 2 pakker fersk mozzarella

Utstyr:

• 3 matbokser
  • Stekepanne
  • Klype/stekespade ​
  • Ved
  • Lighter​

Forberedelser hjemme: Finhakk løk og fres sammen med kjøttdeigen. Krydre med salt, pepper og timian, og ha det over i en plastboks. Del sopp og cherrytomnater i biter og legg sammen i en plastboks. Del mozzarella i skiver og pakk i tørkepapir.

På bålet: Gjør et snitt i tortillalefsene fra midten og ned. Ha mozzarellaskiver på trekanten nederst til venstre, kjøttdeig på trekanten øverst til venstre, sopp øverst til høyre og avslutt med salat og cherrytomater nederst til høyre.

Pakk tortillalefsen sammen ved å brette nederste trekant til venstre over den øverste til venstre, så bretter du over til høyre og ned slik at du har en trekantet lomme.

Sett stekepannen rett på kubbene på bålet, legg tortillaen i pannen. Stek den på begge sider til den har fått en gyllen farge og mozzarellaen har begynt å smelte.

Oppskriften kan også lages på primus.

Se video av fremgangsmåten her: https://www.youtube.com/watch?v=cKdfyh_Ra8A

Kilde: Turmat.no/Anine Gutubakken Byles, Norges Jeger og fiskerforbund

GJØR GROVARBEIDET HJEMME: Ved å kutte opp ingrediensene hjemme, går matlagingen fortere når du er ute. Foto: Gard Eirik Arneberg
ILDFAST: Det er viktig at også håndtaket på stekepannen tåler ild. Foto: Gard Eirik Arneberg