Lag interne varslingsrutiner med nytt verktøy

– Vi vet at virksomheter som har skriftlige rutiner for varsling, håndterer varsel om kritikkverdige forhold langt bedre enn de som mangler rutiner. Med det nye verktøyet skal ledere, ansatte og tillitsvalgte sammen kunne lage gode rutiner for varsling. Da er det også enklere å håndtere varsel godt når de dukker opp, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
-
FINN VERKTØY: Lag en varslingsrutine
Mange må utarbeide eller oppdatere varslingsrutinen
Varsling i arbeidslivet er at en arbeidstaker sier ifra om et kritikkverdig forhold på egen arbeidsplass. Det er mange eksempler på at varsling har vært avgjørende for å avdekke lovbrudd, korrupsjon, trakassering og andre uakseptable forhold.
Loven krever at alle arbeidsplasser med minst fem ansatte skal ha rutiner for intern varsling. Likevel mangler mange virksomheter varslingsrutiner. Da Fafo i 2018 spurte nærmere 4000 arbeidstakere om de hadde varslingsrutiner på jobben sin, svarte vel halvparten – 55 prosent – at de hadde det (se fafo.no).
Rutinen blir spesialtilpasset virksomheten
– Vi får mange spørsmål om hva en varslingsrutine skal og bør inneholde. Ettersom alle virksomheter er forskjellige, har vi ikke hatt en mal som har passet for alle, sier seniorrådgiver Torunn Meosli, som jobber med varsling i Arbeidstilsynet.
– Derfor er vi glade for å lansere det nye verktøyet som lar virksomheten lage gode interne rutiner som er tilpasset den konkrete arbeidsplassen, basert på god veiledning og spørsmål de må ta stilling til.
Verktøyet skal brukes ved at ledelsen, arbeidstakere og tillitsvalgte setter seg ned og sammen svarer på en rekke spørsmål. Virksomheten må blant annet gjøre seg opp en mening om hva som kan være kritikkverdige forhold hos dem, hvordan arbeidstakerne skal melde fra og hvordan virksomheten skal håndtere varsler som kommer inn.
Ved å følge stegene i verktøyet får arbeidsplassen en rutine som oppfyller både kravene i arbeidsmiljøloven og anbefalingene fra Arbeidstilsynet.
– Skal være trygt å varsle
– Rutiner for varsling er viktig for ytringskulturen på arbeidsplassen – for at ansatte skal kunne varsle på en forsvarlig måte og for at de skal oppleve at det er aksept for å varsle, sier Torunn Meosli.
Hun understreker at arbeidstakere som varsler om kritikkverdige forhold, har vern mot gjengjeldelse.
– Det vil si at alle former for straff eller andre negative reaksjoner mot den som varsler eller vurderer å varsle, er forbudt.
Nasjonal veileder med oppdatert informasjon
Verktøyet for varslingsrutinen er del av en ny nasjonal veileder for varsling på arbeidstilsynet.no. Temasiden er utarbeidet sammen med partene fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden. Den inneholder kunnskap og informasjon som arbeidstakere og virksomheter trenger for å kunne varsle og håndtere varsling etter arbeidsmiljøloven kapittel 2A.
Nettsidene har viktig og nyttig veiledning for både arbeidsgivere, arbeidstakere, verneombud og tillitsvalgte.
Nøkkelord
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder

Lenker
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
