Lærere ønsker tettere oppfølging

- Vi har tidligere spurt skolelederne om hva de synes er viktige oppgaver og hva de ønsker å prioritere. I lys av dette er det interessant å se hvordan andre ansatte i skolen svarer på de samme spørsmålene. Det viser seg at lærere og andre yrkesgrupper er ganske enige med lederne sine, uttaler forbundsleder i Skolelederforbundet, Stig Johannessen.
Det har vært vanlig å anta at lærerne ønsker mest mulig autonomi. Denne rapporten viser imidlertid at de ønsker tettere oppfølging og samhandling om egen og fellesskapets utvikling.
Rekrutteringskrise blant skoleledere
Rapporten viser også at det er stor forskjell på det ledere og ansatte er enige om at lederne skal bruke tiden sin på, og hva de faktisk gjør.
- Både ledere og andre ansatte ønsker mindre drift og mer utvikling. Dessuten ønsker de at leder tar mer ansvar for den pedagogiske ledelsen og følger opp de ansatte. Dette sammenfaller med hva våre medlemmer forteller, sier Johannessen.
Han påpeker at misforholdet mellom ønsket og faktisk tidsbruk nok er del av forklaringen på den pågående rekrutteringskrisen blant skoleledere.
- Skoleledere er som alle andre arbeidstakere. Hvis de ikke blir motivert av arbeidsoppgavene sine, så kan det hende de ser seg om etter andre oppgaver. Det er det vi nå ser.
Undersøkelsen og rapporten er ført i pennen av professor Rudi Kirkhaug ved UIT på oppdrag for Skolelederforbundet.
Nøkkelord
Kontakter
Stig JohannessenForbundslederSkolelederforbundet
Tel:90092340stig.johannessen@skolelederforbundet.noMorten SælensmindeKommunikasjonsrådgiverSkolelederforbundet
Tel:95295079mfs@skolelederforbundet.noBilder

Om Skolelederforbundet
Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.
Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Må ha tillit til at skoleledere sammen med lærere gjør det beste for elevene.26.5.2023 10:02:16 CEST | Pressemelding
Vi må gi skolelederne, lærerne og andre ansatte tillit til å ta de faglige, pedagogiske avgjørelsene sammen med elevene. Vi trenger en tillitsreform i skolen! Derfor er Skolelederforbundet veldig glad for at hele komiteen stiller seg bak at ti prosent av timene i hvert fag kan flyttes til andre fag eller brukes tverrfaglig i grunnskolen. Men videregående skole må også få denne fleksibiliteten.
Det må igangsettes langsiktig og målrettet innsats for å styrke lesegleden16.5.2023 15:57:04 CEST | Pressemelding
PIRLS-undersøkelsen som i dag ble lagt frem er en kilde til bekymring. Den viser en markant nedgang i norske tiåringers leseprestasjoner. Sammenlignet med 2016 er resultatene svakere i alle de nordiske landene, men nedgangen er størst i Norge.
Laget rundt barna og de unge må styrkes – lønns-og prisvekst justeringer er ikke nok11.5.2023 17:40:57 CEST | Pressemelding
Skolelederforbundet savner en tydeligere prioritering av barn og unge Regjeringen henter 56 milliarder fra oljefondet, og mye av dette går til å redusere gapet som har oppstått i kommunens utgifter. Det er mange områder som får sin påplussing og det er viktig og det er vi glade for, men styrkningen av laget rundt barn og unge, gi tidlig innsats og forebygge, der trenger vi ressurser og flere støttespillere som helsesykepleiere, psykologer, miljøarbeidere og pedagoger i skolene og barnehagene. Vi ser av undersøkelser og vet av erfaring at flere barn og unge har en utfordrende hverdag. Vi må sette inn ressurser der det er behov for det, - der barn og unge er; i barnehagene og skolene, sier Stig Johannessen.
Kommunale ledere mer stresset enn ledere i privat sektor25.3.2022 11:01:42 CET | Pressemelding
Ifølge tall fra YS Arbeidslivsbarometer sier 32 prosent av ledere i kommunal sektor at de ofte eller alltid er stresset. Blant ledere i privat sektor sier 28 prosent det samme.
- Vi står midt i en lederkrise i skolen18.8.2021 10:26:15 CEST | Pressemelding
Ny forskning viser at svært få mellomledere i skolen ser for seg å bli rektor. Arbeidsbelastningen, ansvaret og byråkratiet ved rektorjobben motiverer ikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom