Laerdal og UNICEF skal lære opp 10.000 helsearbeidere for å hjelpe gravide og nyfødte i Afrika

UNICEF og Laerdal Global Health har inngått et femårig partnerskap for å bedre helsetilbudet for gravide kvinner og nyfødte i øst- og sørlige Afrika.
Svangerskaps- og fødselsopplæring i Afrika (Foto: LGH)

Hvert år dør omtrent 300.000 kvinner på grunn av komplikasjoner rundt graviditet og fødsel og rundt 2,3 millioner barn dør den første måneden av livet.

Globalt fokus og lokal innsats har bidratt til at barnedødeligheten har blitt halvert siden 1990. Nye metoder for opplæring og oppfølging vil bidra til ytterligere reduksjoner.

Sammen med myndighetene vil UNICEF og Laerdal Global Health innen 2025 bidra til at 10.000 helsearbeidere får opplæring i å sikre kvinner en trygg graviditet og fødsel.

Laerdal vil bidra med opplæringsutstyr og materiell, mens UNICEF bidrar med livreddende utstyr for nyfødte og kursing av helsearbeiderne.

Programmet vil starte i landene Etiopia, Malawi, Rwanda, Tanzania og Zambia. UNICEFs regionskontor i øst- og sørlige Afrika, landkontorene til UNICEF og Laerdal Global Health vil sammen koordinere arbeidet.

Den femårige samarbeidsavtalen er den første av sitt slag mellom UNICEF og Laerdal Global Health.

- Bidraget fra Laerdal gir UNICEF mulighet til å utvide helsearbeidet blant mødre og barn i Afrika. Kvinnene trenger mye kunnskap om egen og barnets helse i en sårbar barselperiode. Økt opplæring og kompetanse hos helsearbeidere er en nøkkel til dette; det kan redde liv, sier generalsekretær Camilla Viken i UNICEF Norge.

- Laerdal etablerte i 2012 et «Buy One, Gift One» program hvor fødselssimulatorer solgt i vestlige land bidrar til å støtte opplæringsprogrammer i lavinntektsland. Vi ser fram til at samarbeidet med UNICEF vil skalere effektive opplæringsløsninger og dermed bidra til å redde liv, sier styreleder Tore Lærdal i Laerdal.

Faktaboks:

Laerdal Global Health (LGH) er den ideelle delen av den norske bedriften Laerdal Medical som er ledende innen kompetanse og utstyr på livreddende førstehjelp og pasientsikkerhet.

* Avtalen innebærer en donasjon fra Lærdal tilsvarende 9 millioner kroner. Den består av utstyr og materiell til undervisning ved mor-barn-klinikker, i tillegg til opplæringsmateriell og moduler for opplæring av helsearbeidere.

Kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, UNICEF Norge tlf. 992 89 629 og

Kommunikasjonsansvarlig Camila Barrera Daza, Laerdal Global Health tlf. 51 51 17 00

Svangerskaps- og fødselsopplæring i Afrika (Foto: LGH)