Laerdal Medical vant Eksportprisen

Laerdal Medical nådde helt til topps i konkurransen om årets Eksportpris, foran de andre finalistene GE Healthcare og Nexans Norway. Prisen ble delt ut av næringsminister Jan Christian Vestre på årets Eksportkonferanse i regi av Eksfin og Innovasjon Norge. Econnect Energy vant prisen som årets nykommer.
Fra Innovasjon Norge adm. dir. Håkon Haugli, adm. dir. i Innovasjon Norge, fra Laerdal Medical CEO Alf-Christian Dybdahl, fra Econnect Energy, CCO Magnus Eikens og CFO Miriam Emilie Wennberg, fra adm. dir. Eksfin Tone Lunde Bakker.

Mål om å bidra til å redde én million flere menneskeliv

Laerdal Medical satte Norge på verdenskartet med sin livredderdukke og jobber innovativt for å bidra til å redde liv. Selskapet skaper produkter og treningsopplegg som gjør helsepersonell trygge i jobben sin, for eksempel når det skal øves på hjerte- og lungeredning. Bedriften hevder seg i et stort internasjonalt marked gjennom kontinuerlig innovasjon. Den tradisjonsrike bedriften har over 2000 ansatte, hvorav 75 prosent jobber utenfor Norge. Laerdal eksporterer sine løsninger til de fleste land i verden med operasjoner i 26 land og distributører i 70 land. Målet er å bidra til å redde én million flere menneskeliv globalt innen 2030.

- Laerdal Medical er et firmanavn jeg har kjent siden jeg var liten på grunn av øvingsdukken Anne. Idag er dette en ledende og innovativ bedrift som bidrar til å redde liv over hele kloden. Laerdal er en imponerende eksportsuksess og en verdig vinner av årets eksportpris, sier Tone Lunde Bakker, adm.dir, Eksfin.

Econnect Energy

Årets nykommer ble Econnect Energy fra Oslo, et ungt fima med egenutviklet teknologi. På kort tid har bedriften utmerket seg med høy eksportandel innen et samfunnskritisk og viktig område for grønn omstilling. Selskapets løsning for frakt av gass fra skip til land er flytende og kostnadseffektiv. Den erstatter bygging av fast infrastruktur, eksempelvis kaier eller pirer, som ødelegger økosystemene i strandsonen. Løsningen kan brukes til gass, hydrogen, ammoniakk, og også karbonfangst på sikt.

- Årets nykommer er en bedrift med et innovativt produkt som kan være av stor betydning for energiomstilling i hele Europa, og er et firma vi har fulgt med spenning i flere år både i Innovasjon Norge og Eksfin, sier Håkon Haugli, adm.dir, Innovasjon Norge.

Næringsministeren delte ut prisen

Eksportprisen, den åttende i rekken, ble delt ut av næringsminister Jan Christian Vestre på Eksportkonferansen, i dag 14. mars. Bak konferansen og prisen står Innovasjon Norge og Eksfin, mens juryen har bestått av Alexandra Bech-Gjørv, administrerende direktør i Sintef, Per A. Sørlie, administrerende direktør i Borregaard, Kathrine Myhre, administrerende direktør i Patentstyret, Per Niederbach, Direktør for Divisjon eksport og Invest in, Innovasjon Norge og Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin.

Tøff konkurranse i toppen

Av sytti bedrifter som var nominert til årets eksportpris nådde disse høyest opp:

Finalister

Laerdal Medical utvikler og produserer livreddende opplæringsutstyr som brukes i opplæring av fremtidig og aktivt helsepersonell fra Stavanger. Laerdal Medical er nominert fordi selskapet satte Norge på verdenskartet med sin livredderdukke og fremdeles jobber innovativt for å bidra til å redde liv.

GE Healthcare i Oslo og Lindesnes er Norges største farmasøytiske produksjonsbedrift og verdens største produsent av jodholdige kontrastmidler for røntgen og CT til sykehus verden over. GE Healthcare er nominert fordi selskapet har vist at det er mulig å drive konkurransekraftig fra Norge, i et globalt marked og i konkurranse med tilsvarende internasjonale produsenter.

Nexans Norway er en av verdens største kabelprodusenter og har tre fabrikker i Norge, på Rognan, Halden og Langhus. Bedriften er fremst i verden på kabler til offshorevindparker som muliggjør offshore vind lengre ut til havs. Nexans er nominert fordi de fra Halden eksporterer verdensledende kabelteknologi og produkter til hele verden.

Øvrige toppnominerte

Orkeldriver med utvikling og produksjon av miljørettet teknologi og kompaktorer til landbruk og industri over hele verden fra Fannrem. Kompaktorene til Orkel brukes blant annet til pressing av fôr i rundballer. Selskapet er nominert fordi det er et eksempel på en solid norsk eksportbedrift som har lykkes med å levere norsk teknologi og norsk design i en svært tradisjonell bransje.

Bergensbaserte NordicNeuroLab utvikler, produserer og selger maskin- og programvare til bruk ved MR undersøkelser. Selskapet er en verdensledende produsent av fMRI systemer – en teknikk for å kartlegge funksjonsområder i hjernen. NordicNeuroLab er nominert fordi selskapet er en norsk suksessbedrift innen feltet, med svært høy eksportandel. De beviser at det er mulig å lykkes som gründerbedrift innen sektoren.

Protan produserer miljøvennlig termoplastiske takbelegg og våtromsmembraner, lagerhaller samt ventilasjonsrør og tunnelmembraner som benyttes ved tunnelbygging fra Lier. ​Selskapet er nominert fordi produktene har lave CO2 utslipp, lang levetid og er tilrettelagt for materialgjenvinning. Protan bidrar til å redusere utslippene fra bygg og anlegg.

Kristiansansbaserte Umoe Advanced Composites utvikler og produserer avanserte transportmoduler basert på lettvektskompositt for lagring og transport av hydrogen, biogass og komprimert naturgass (CNG). Selskapet er nominert fordi det har utviklet seg og utvidet kundemassen i det internasjonale markedet.

NAVTOR utviklet tidlig en ledende løsning for distribusjon av elektroniske sjøkart basert på vårt unike ecosystem mellom skip-land-cloud. I dag er Egersundsbaserte NAVTOR verdens største leverandør av e-Navigasjon til global shipping. NAVTOR er nominert fordi selskapet er verdensledende innen sitt felt og har eksportert til over 60 land.

NORBIT er et globalt selskap som leverer skreddersydd teknologi til utvalgte applikasjoner innenfor flere sektorer og som holder til i Trondheim. NORBIT er nominert fordi seksapet har høy eksportandel med kunder over hele verden, samtidig som selskapet har bidratt til betydelig nasjonal verdiskaping.

Hofseth International AS er et internasjonalt rettet sjømatkonsern basert på Sunnmøre med oppdrett og foredling av laks og ørret. Selskapet er nominert fordi de har nasjonal foredling og nærhet til fisken, fokus på bærekraft og sysselsetting i lokalsamfunnene, kombinert med høy grad av eksport.

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet.

Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting.

Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet.

I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen.

Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.