Lær deg kuvettreglene i sommer

Hva gjør du hvis du møter på kyr når du er ute på tur? – Følg kuvettreglene, så blir det hyggeligere for både deg og dyrene, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

TRIVELIGE DYR: Kyr er som oftest trivelige dyr, men er nysgjerrige av natur og kan derfor oppfattes som pågående. Foto: Gard Eirik Arneberg

Sommeren er høytid for å ferdes i naturen, både for folk og fe. Som turgåer er det ikke alltid lett å vite hvordan man skal oppføre seg om man møter en flokk nysgjerrige kyr.

Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv har sammen med Bondelaget, TYR, Tine Norges Bonde- og Småbrukarlag og Geno laget regler for hvordan man bør opptre rundt husdyr. Nå som mange skal ut i ferie, håper de folk disse i bruk.

– Kuvettreglene er svært aktuelle i sommer, når mange skal feriere i eget land. Noen vil kanskje oppleve å møte på kyr for første gang, og kan bli utrygge. Da er det greit å vite litt om hva man bør foreta seg, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Vil forebygge konflikter

Hvert år går over 250 000 kalver, kviger og kyr på sommerbeite i utmarka i Norge. De siste årene har det vært noen tilfeller der folk har blitt skremt eller angrepet av kyr.

Slike konflikter oppstår oftest i situasjoner der kyr blir skremt og opplever at kalven deres er truet, forklarer Lier.

Friluftsfolket og husdyrnæringa håper at kuvettreglene vil gjøre det enklere for dyr og mennesker å kunne nyte naturen side om side.

– Det er mer enn plass nok til både turgåere og kuer i naturen. Det gjelder å vise hensyn, også til firbeinte, når man er på tur, slik at det ikke oppstår uønskede hendelser, sier generalsekretæren.

Dette er kuvettreglene

1. Hold avstand til dyra og gå utenom flokken
  2. Ikke gå mellom dyra. Kyr kan bli pågående og skape uønskede situasjoner
  3. Ikke gå bort til kalven. Kua kan gå til angrep for å beskytte den