Lader miljøsatsing med solenergi

Sammen med lanseringen av Volkswagens ID. 3 viser et nytt solenergianlegg i Lillestrøm vei for Møller Mobility Groups bærekraftsatsing. På vei mot målet om et utslippsfritt nybilmarked i 2025 etterlyser konsernet flere tiltak også fra myndighetene.
- Dette er et utrolig kult prosjekt! Solceller har stort potensial og flere og flere bruker bygningsmassen til å produsere energi. Dette tiltaket er derfor et viktig bidrag i den store helheten, sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) under åpningen av Møller Eiendoms solenergianlegg i Leiraveien i Lillestrøm.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) åpnet i dag Møller Eiendoms solenergianlegg i Leiraveien i Lillestrøm. Det nye anlegget består av nærmere 800 solcellepaneler, som i løpet av ett år skal produsere rundt 175 000 kWh strøm. Ambisjonen er at dette anlegget blir et av flere som skal installeres på Møller Eiendoms bygg i tiden fremover.

- Dette er et utrolig kult prosjekt! I Norge trenger vi at offentlige og private aktører investerer i fornybar energi og bærekraftige løsninger. Utslippene i Norge har gått ned i fire år på rad, men vi trenger stadig mer fornybar energi. Solceller har stort potensial og flere og flere bruker bygningsmassen til å produsere energi. Dette tiltaket er derfor et viktig bidrag i den store helheten, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Strømmen som produseres på anlegget i Leiraveien går direkte til Møllers egen virksomhet i logistikkbygget, som også har et eget jernbanespor for å redusere behovet for veibasert deletransport med trailere. Det er Møller Mobility Groups bilimportselskap Harald A. Møller som er leietaker i bygget. Strømmen som produseres av det nye anlegget i Leiraveien tilsvarer det årlige ladebehovet for 100 elbiler.

Møller Eiendom samarbeider tett med bilforhandler-kjeden Møller Bil og bilimportør Harald A. Møller om utbygging av ladepunkter for elbiler, flere bilanlegg med redusert klimabelastning og dessuten en sterkest mulig markedsandel for nullutslippsmodellene fra Volkswagen-konsernet. Hele konsernet Møller Mobility Group jobber samlet for å bidra til at myndighetenes ambisjoner om et utslippsfritt nybilmarked i 2025 kan realiseres.

- Volkswagen har ambisjoner om å utelukkende selge nullutslippsbiler i 2025. For å følge opp de uttalte ambisjonene våre rundt utslippsreduksjoner og mer bærekraftig drift, må vi også kunne vise til håndfaste løsninger på vei mot 2025-visjonen. Vi har kraft til å bidra på flere områder, noe lanseringen av nye Volkswagen ID. 3 og Møller Eiendoms nye solenergianlegg i Leireveien illustrerer tydelig på hver sin måte, sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Harald A. Møller AS.

Møller Mobility Group er tydelige på at 2025-målet er realistisk, og i konsernets egne prognoser for 2025 er det utelukkende nullutslippsbiler. Tilgangen til biler, og et tilstrekkelig utvalg modeller, er vesentlig for å nå målet. I tillegg stilles det krav til myndighetene i arbeidet med å legge til rette for nullutslippsalterantivene.

- Med Norges største bilmerke i front har vi tatt lederskap i arbeidet med å elektrifisere det norske bilmarkedet. Insentivene fra myndighetene fungerer, og 2025-målet er innen rekkevidde om insentivene videreføres parallelt med at neste generasjon elbiler blir tilgjengelig for folk flest. Vi forbereder oss på en betydelig økning i antall elbiler på norske veier fremover, og da må ladeinfrastrukturen utvikles i samme takt, sier Hekneby.

Møller Eiendom ber myndighetene vurdere grep som fjerner noen av barrierene for å etablere flere anlegg tilsvarende det som nå åpnes i Lillestrøm.

- Den positive kostnadsutviklingen innen solenergi er i ferd med å gjøre teknologien høyaktuell som energitiltak i både nye og eksisterende bygg, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende direktør i Møller Eiendom.

Han forventer at anlegget i Lillestrøm raskt blir kommersielt lønnsomt. Møller Eiendom planlegger flere anlegg, og ser at også andre aktører har planer om tilsvarende prosjekter. Røsjø mener at det må legges bedre til rette for at disse planene kan realiseres:

- Vi har sett flere eksempler på kommuner som gir avslag på søknad om byggetillatelser til installasjon av solcelleanlegg. Hensynet til en omstilling i fornybar retning bør veie tungt i byggesaksbehandlingen, og regjeringen bør gi tydeligere beskjed til kommunene om at mer klimavennlige bygg og boliger er et nasjonalt mål.

Fakta om solenergianlegget i Leiraveien 15
Installert effekt:              230kWp, hvorav 30 kWp fasademontert.

Estimert produksjon:     175 000 kWh/år
Antall solcellepaneler:   793 stk.

Involverte aktører er Harald A. Møller (leietaker), Møller Eiendom (gårdeier), OneCo
(ansvarlig utførende) og Einar Jarmund & Co AS (ansvarlig søker).

Fakta om Volkswagen ID. 3
ID.3 markerer en ny milepæl i Volkswagens historie, etter Bobla og Golf. Fullelektriske ID. 3 er Volkswagens først modell bygget på konsernets nye elbilplattform MEB. Flere tusen nordmenn har allerede signert kontrakt på spesialutgaven ID. 3 1st. Den har en rekkevidde på inntil 420 km (WLTP), et batteri på 58 kWt (netto) og kan hurtiglades på 100kW. ID. 3 1ST har norsk startpris fra kroner 351.900,-