Ladbare GLC med norske priser - bestselgeren er tilbake
- Ladbare GLC var lenge vår mest solgte modell i Norge. Derfor er det ekstra gledelig å kunne starte salget av den oppgraderte varianten. Etter en utfordrende periode har vi nå ladbare alternativer i alle segmenter, og er på vei tilbake der vi hører hjemme. Neste år skal EQC, GLC 300 e 4MATIC og over 20 andre plug-in hybrider sørge for det, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Rimeligste alternativ
De nye EQ power-modellene fra Mercedes-Benz har de samme oppgraderingene som sine søsken med bensin- og dieselmotorer. Det betyr en trapesformet aggressiv grill, ny lyssignatur og mulighet for en heldigital cockpit med MBUX. Med priser fra 570.000 kr ender GLC 300 e 4MATIC opp som innstegsmodell i Norge. Effektnivået tilsier noe helt annet og det reflekteres også i listen over standardutstyr. Blant høydepunktene som er inkludert i startprisen er automatisk nødbrems, MBUX med stemmestyring, multifunksjonsratt i skinn, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke, cruise control, Keyless start og forvarming og kjøling av kupeen.
Dobbelt så stort batteri og flatt gulv
Både i SUV- og Coupé-utgave har GLC 300 e 4MATIC en helt ny batteripakke sammenliknet med forgjengeren. Kapasiteten har økt fra 8,7 til 13,5 KWt, uten å ta opp mer plass. Dette er mulig grunnet en ny cellekjemi og gir en elektrisk rekkevidde på inntil 43 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP.
Siden GLC er designet for plassbesparende integrasjon av batteripakken er resultatet et helt flatt gulv i bagasjerommet. For SUV-utgaven er tallene 395 liter (VDA) og 535 liter målt til taket, mens Coupé-utgaven byr på 350 liter etter VDA-standarden. Med alle seter lagt ned er volumene på henholdsvis 1445 og 1250 liter.
Permanent firehjulsdrift og hengervekt på to tonn
Den elektriske motoren er integrert mellom forbrenningsmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift uavhengig av batterinivå. Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm, et dreiemoment som kun AMG GLC 63 S kan matche. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,7 sekunder for SUV'en, men viktigst for kundene i dette segmentet er nok likevel at ladbare GLC kan trekke henger på inntil to tonn.
De første bilene produseres rundt årsskifte og er forventet til Norge i februar.
Tekniske data (WLTP)
GLC 300 e 4MATIC SUV | GLC 300 e 4MATIC Coupé | |
Motor | R4 Bensin | R4 Bensin |
Volum (cc) | 1991 | 1991 |
Systemytelse (hk) | 320 | 320 |
Systemmoment (Nm) | 700 | 700 |
Total batterikapasitet (kWh) | 13,5 | 13,5 |
Elektrisk rekkevidde (km) | 37-43 | 37-42 |
Toppfart (km/t) | 230 | 230 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | Over 130 | Over 130 |
Akselerasjon 0-100 km/t (s) | 5,7 | 5,8 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,23-0,30 | 0,23-0,30 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 52-68 | 52-67 |
Hengervekt (kg) | 2000 | 2000 |
Pris eks. lev. (kr) | 570.000 | 620.000 |
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenPR- og informasjonssjef
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
70-års jubileum for Mercedes-Benz 300 SL Coupé21.2.2024 13:09:29 CET | Pressemelding
Den 6. februar 1954 åpnet International Motor Sports Show i New York dørene, og Mercedes-Benz overrasket hele verden med en helt uventet bil. Her kunne ivrige tilskuere for første gang se supersportsbilen 300 SL Coupé (W 198), også kalt «Gullwing». Med sine ikoniske måkevingedører ble bilen en legende fra første stund, og er en tilskuermagnet også den dag i dag.
Nyt sommeren med taket nede - Nye CLE Cabriolet er klar for bestilling13.2.2024 09:34:48 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz viderefører sin lange tradisjon med elegante fireseters kabrioleter i nye CLE. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 1.232.000,- (eks. levering) for CLE 300 4MATIC Cabriolet. De første bilene er forventet på norske veier til sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom