Ladbare GLC med norske priser - bestselgeren er tilbake

Mercedes-Benz GLC er tilbake som ladbar hybrid, og det med en svært attraktiv startpris på 570.000 kr. Dette gjør GLC 300 e 4MATIC til den rimeligste utgaven av storselgeren, selv med et betraktelig større batteri. Modellen lanseres i februar neste år og Norge er sikret god tilgang på bil.
Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC SUV

- Ladbare GLC var lenge vår mest solgte modell i Norge. Derfor er det ekstra gledelig å kunne starte salget av den oppgraderte varianten. Etter en utfordrende periode har vi nå ladbare alternativer i alle segmenter, og er på vei tilbake der vi hører hjemme. Neste år skal EQC,  GLC 300 e 4MATIC og over 20 andre plug-in hybrider sørge for det, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Rimeligste alternativ

De nye EQ power-modellene fra Mercedes-Benz har de samme oppgraderingene som sine søsken med bensin- og dieselmotorer. Det betyr en trapesformet aggressiv grill, ny lyssignatur og mulighet for en heldigital cockpit med MBUX. Med priser fra 570.000 kr ender GLC 300 e 4MATIC opp som innstegsmodell i Norge. Effektnivået tilsier noe helt annet og det reflekteres også i listen over standardutstyr. Blant høydepunktene som er inkludert i startprisen er automatisk nødbrems, MBUX med stemmestyring, multifunksjonsratt i skinn, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke, cruise control, Keyless start og forvarming og kjøling av kupeen.

Dobbelt så stort batteri og flatt gulv

Både i SUV- og Coupé-utgave har GLC 300 e 4MATIC en helt ny batteripakke sammenliknet med forgjengeren. Kapasiteten har økt fra 8,7 til 13,5 KWt, uten å ta opp mer plass. Dette er mulig grunnet  en ny cellekjemi og gir en elektrisk rekkevidde på inntil 43 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP.

Siden GLC er designet for plassbesparende integrasjon av batteripakken er resultatet et helt flatt gulv i bagasjerommet. For SUV-utgaven er tallene 395 liter (VDA) og 535 liter målt til taket, mens Coupé-utgaven byr på 350 liter etter VDA-standarden. Med alle seter lagt ned er volumene på henholdsvis 1445 og 1250 liter.

Permanent firehjulsdrift og hengervekt på to tonn

Den elektriske motoren er integrert mellom forbrenningsmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift uavhengig av batterinivå. Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm, et dreiemoment som kun AMG GLC 63 S kan matche. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,7 sekunder for SUV'en, men viktigst for kundene i dette segmentet er nok likevel at ladbare GLC kan trekke henger på inntil to tonn.

De første bilene produseres rundt årsskifte og er forventet til Norge i februar.

Tekniske data (WLTP)

GLC 300 e 4MATIC SUV GLC 300 e 4MATIC Coupé