PSA Norge

Ladbar muskelbil snart i Norge

Del

Nye tider i forhold til CO2-krav og utslipp gjør at kjøreglede må omdefineres. En effektiv turbomotor som jobber sammen med to elektriske motorer er en av Peugeots løsninger på fremtidens sportslige biler.

508 Peugeot Sport Engineered, PSE, ble vist på bilmessa i Genève i 2019. Den traff godt og det ble raskt besluttet at akkurat denne konseptbilen skulle gå i produksjon. Dette er også bare starten på produktoffensiven Peugeot Sport Engineered!

-          Vi ser frem til starten på et nytt kapittel med Peugeot. 508 Peugeot Sport Engineered representerer det ypperste fra Peugeot, og fyller virkelig Peugeots slagord, Unboring the Future, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Sammen med denne bilen vises også den nye logoen til Peugeot Sport som er tre striper på skrå i fargen «kryptonitt». Disse stripene har vært en gjenganger i lyssignaturene til Peugeot, både foran og bak, i flere år. Det startet med 504 Coupé, med tre skråstilte baklys, og siste variant på markedet er frontlysene på 208 og 2008.

Motorsporttradisjoner

Peugeot Sport har en lang tradisjon med motorsport og kan notere seg en rekke titler fra WRC (World Rally Championship), Dakar, Pikes Peak og WEC (World Endurance Championship). Dette er har også resultert i konseptbiler tidligere som for eks. 308 R Hybrid fra 2015 med totalt 500 hestekrefter og 720 newtonmeter.

508 Peugeot Sport Engineered er den kraftigste produksjonsbilen fra Peugeot til nå. Samlet motoreffekt er 360 hestekrefter og 520 newtonmeter. Dette resulterer i sportslige egenskaper, og for eks. så klarer den 0 til 100 på 5,2 sekunder. CO2-utslippet er 46 gram og elektrisk rekkevidde er 42 kilometer. Den elektriske motoren er nå med opptil 190 kilometer i timen (i dag 135).

Den har tre motorer, en bensinmotor med 200 hk, en elektrisk motor foran med 110 hk og en elektrisk motor bak med 113 hk. Dette gir også bilen firehjulsdrift.

For å sikre maksimal kjøreglede har bensinmotoren turbo og 8-trinns automatgir!

Bagasjerom og innvendig plass generelt er uberørt av hybridløsningen.

-          Vi tror en ladbar firehjulstrekker i denne klassen har et entusiastisk publikum og at modellen vil tiltrekke seg en del kjøreglade kunder, som også vil kjøre utslippsfritt når det passer. Denne bilen vil levere på både kjøreglede og miljøansvar, fortsetter Rune Hensel.

Det er gjort justeringer for å gi den rette følelsen på veien. Den har tre innstillinger på støtdemperne (comfort/hybrid/sport), setene er plassert lavere, sporvidden er økt med 24 mm foran og 12 mm bak, den er 4 mm lavere enn en vanlig 508 og den har ekstra kraftige bremser. Den kommer med dekk i dimensjonen 245/35-20.

Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt og ladetiden er 7 timer med vanlig kontakt og 8 ampere og under 2 timer på 32 ampere veggboks.

Fem former for kjøreglede

Bilen har også fem kjøremodus, som hybridbilene har i dag også, men nå er de tilpasset en mer kompromissløs bil.

Electric: elektrisk kjøring med en toppfart på 140 kilometer i timen og en rekkevidde på 42 kilometer.

Comfort: myker opp støtdemperne for maksimal komfort.

Hybrid: bilen skifter automatisk mellom motorene for å gi lavest mulig forbruk.

Sport: Dette er selve kjernen av bilen. 360 hestekrefter for maksimal kjøreglede. Samtidig påvirker denne modusen også styring, støtdempere og «mapping» av gasspedal med raskere gassrepons. Turbomotoren sørger også for lading slik at bilen er klar for maksimal effekt hele tiden.

4WD: Prioriterer firehjulsdrift for best mulig fremkommelighet.

508 Peugeot Sport Engineered kommer med en rekke stylingelementer og «kryptonitt»-fargen går igjen på flere detaljer. Den kommer i tre eksteriørfarger, selenium grå, hvit perlemor og sort perle.

Bilen er på markedet i Norge fra Mars.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om PSA Norge

PSA Norge
PSA Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

67 92 60 00

Følg saker fra PSA Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra PSA Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra PSA Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom