Laagendalsposten endrer frekvens
– Det blir like mye innhold som tidligere, og fredagsavisa gjør vi til den nye, fyldige helgeavisa, sier ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen.
Laagendalsposten har siden lansering av digital abonnementsløsning høsten 2014 opplevd en formidabel digital vekst. For et par måneder siden nådde Lp enda en milepæl, da antallet digitale abonnenter passerte antallet komplett-abonnenter. Nå er det over 4.200 digitale abonnenter.
– Leserne har endret vaner, og flere og flere foretrekker digitale abonnement. Takket være at vi hele tiden har utviklet oss digitalt, har vi også oppnådd opplagsvekst flere år på rad, sier Jørn Steinmoen.
– Laagendalsposten.no er i dag vår største og viktigste kanal, og det får også betydning for våre prioriteringer. Leserne forventer at vi er til stede og serverer løpende nyheter fra tidlig om morgen til sene kvelden i våre digitale kanaler. De siste ukene, hvor vi alle har måttet leve med korona-pandemien, har vist hvor viktig vi er i folks hverdag. Den digitale trafikken har vært formidabel, sier Jørn Steinmoen, som bedyrer at dette ikke er starten på en rask slutt for papirutgaven: – Den vil være viktig for oss i mange år fremover.
Korona-krisen har også rammet mediebransjen hardt. Det har vært en faktor når Laagendalsposten reduserer antall utgivelser.
– Vi har dessverre mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter de siste to månedene, og de er viktige for å få finansiere journalistikken. En nedgang i antall utgivelser var på trappende for oss, men korona-krisen gjør at det er viktig å ta grep nå for å videreutvikle Laagendalsposten. Det koster mye å trykke og distribuere papiraviser, og i disse urolige tider er det klokt av oss å spare penger. Ved å gå ned på antall utgivelser reduserer vi våre kostnader uten at det går utover den journalistiske innsatsen vår. Vi skal fortsatt være en slagkraftig redaksjon på 14 årsverk som skal produsere minst like mye innhold, sier Jørn Steinmoen.
Mange andre lokalaviser i Amedia har allerede gjennomført frekvens-endring med suksess.
Styreleder Øyvind Bladt Hagen mener Laagendalsposten har et veldig godt utgangspunkt for også å lykkes.
– Laagendalsposten har hatt en sterk digital utvikling, og de er veldig godt rusta for å skape ytterligere digital vekst, sier Bladt Hagen.
Tillitsvalgte og ansatte har vært involvert i denne prosessen.
– Dette skal styrke Laagendalspostens evne til fortsatt å levere relevant, god og kritisk journalistikk. I den svært utfordrende tida med korona-krisen ser vi ekstra godt viktigheten av gode og seriøse nyhetsformidlere også lokalt. En økt satsing digitalt er naturlig i 2020, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, den skal vi ta godt vare på også fremover, sier Mona Sandviken, leder i redaksjonsklubben i Laagendalsposten.
Kontakter
Jørn Steinmoen, mobil 93426169
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
Anniken Renslo Sandvik blir ansvarlig redaktør i Budstikka8.2.2024 09:06:37 CET | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (39) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Budstikka.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom