Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

La hatet stå alene – opprop fra Religions- og livssynslederforumet i STL

Religions- og livssynslederforumet i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn har for andre gang i historien samlet seg om et felles opprop. Denne gang under parolen #la hatet stå alene.

OPPROPET

«Religions- og livssynslederforumet i STL støtter Muslimsk Dialognettverk (MDN) og Islamsk Råd Norge (IRN) i deres oppfordringer om å ikke styrke ytterliggående grupper som sprer hat mot muslimer ved å møte opp på deres demonstrasjoner. Religions- og livssynlederforumet i STL tar avstand fra all voldsbruk som svar på hatytringer og fordømmer all vold mot politiet. Vi må bryte den negative spiralen vi er inne i hvor en ytterliggående muslimfiendtlig gruppe får stadig mer oppmerksomhet i både inn- og utland. La oss stå sammen og la hatet stå alene. Ikke møt opp på demonstrasjonene.»

Signert: Olav Fykse Tveit (Den norske kirke), Bernt Eidsvig (Oslo katolske bispedømme), Senaid Kobilica (Muslimsk Dialognettverk), Manirathana Thero (Buddhistforbundet), Joav Melchior (Det mosaiske trossamfunn), Tom Hedalen (Human-Etisk Forbund), Gurmail Singh Bains (Sikhsamfunnet i Norge), Zahoor Ahmad (Ahmadiyya muslim jama´at), Surinder Nath Joshi (Sanatan Mandir Sabha), Berit Hagen Agøy (Norges Kristne Råd), Tarjej Pedersen (Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige), Kristine Høiland (Kristensamfunnet i Norge), Kari Bansal (Holistisk Forbund). Les mer i dette innlegget i VG.

NORSKE TROS- OG LIVSSYNSSAMFUNN STØTTER HVERANDRE

Første gang Religions- og livssynslederforumet samlet seg om et felles opprop var i 2019 under parolen #hent barna hjem.

Denne gangen ønsker lederforumet å vise at de står samlet i ønsket om å få en slutt på at grupper med religionsfiendtlige budskap får dominere mediebildet, til tross for at de er små og marginale.

– Muslimsk Dialognettverk har lenge rådet muslimer til å holde seg unna demonstrasjonene for ikke å gi det hatefulle budskapet mer oppmerksomhet enn det fortjener. Vi i Den katolske kirke og andre norske tros- og livssynssamfunn ønsker å vise vår støtte til denne linjen ved å oppfordre våre medlemmer til å gjøre det samme, sier Bernt Eidsvig, biskop i Oslo katolske bispedømme.

Leder for Muslimsk Dialognettverk, Senaid Kobilica, er glad for støtten.

– Det er fortvilende når noen få mennesker med ytterliggående meninger blir viet så mye oppmerksomhet. Vi har vært tydelige på at det beste svaret på provokasjoner fra slike miljøer er å nekte dem den oppmerksomheten de er ute etter. Det er gledelig at ledere fra andre tros- og livssynssamfunn støtter oss i dette synet.

Også Islamsk Råd Norge (IRN) har oppfordret sine medlemmer om å holde seg unna demonstrasjonene. Det er altså et samlet muslimsk lederskap i Norge som står bak denne oppfordringen.

KONTAKT:
Ingrid Rosendorf Joys
E-post: ingrid.rosendorf.joys@trooglivssyn.no

Om Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)
Rådhusgata 1 - 3

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) er en paraplyorganisasjon for tros- og livssynssamfunn og sammenslutninger av disse.

Følg saker fra Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.