Kystverket utvider nettverk for overvåking av sjøtrafikk på Svalbard
‒ AIS gir oss et fullverdig trafikkbilde med få sekunders forsinkelse. Med økende trafikk, ekstreme værforhold og store avstander til redningsressurser blir dette en viktig tjeneste for skipsfarten, forvaltingen i miljøsårbare områder, søk- og redningstjenester og andre beredskapsmyndigheter, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket.
AIS (Automatic Identification System) er et automatisk identifikasjonssystem som er innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å øke sikkerheten for skip og miljø, og forbedre sjøtrafikkovervåking og sjøtrafikktjenester.
Fire nye AIS-basestasjoner ble i forrige uke satt i drift på østkysten av Spitsbergen og gir kontinuerlig oversikt over skipstrafikk i Hinlopen. Ytterligere to basestasjoner ble denne uka satt i drift på nordvestkysten. Basestasjonene registrerer fartøyers identitet, posisjon, fart og kurs, og fanger opp AIS-signaler fra fartøyer opptil 40 nautiske mil fra kysten. Arbeidet er en del av utbyggingen av AIS-nettverket på Svalbard.
Kystverket forvalter det nasjonale AIS-nettverket, og distribuerer AIS-data til andre offentlige myndigheter som har myndighetsoppgaver innen sivil trafikkovervåking og beredskap. Data fra Kystverkets AIS-nettverk blir distribuert til blant andre Hovedredningssentralene, Sysselmannen på Svalbard og Kystvakten. Tilgang på live AIS-data gir søk- og redningstjenester mulighet til å raskere lokalisere fartøy i nød og få oversikt over andre skip i området som kan bistå.
Utviklet for ekstreme forhold
Miljøhensyn og mangel på landbasert infrastruktur som strøm og kommunikasjon i fjerntliggende områder på Svalbard krever at de nyeste basestasjonene driftes på vind- og solenergi. AIS-basestasjoner som tidligere er etablert sørvest på Svalbard er driftet på landbasert strøm og kommunikasjonsinfrastruktur.
Kystverkets AIS-basestasjoner er utviklet, montert og teknisk driftet av Kongsberg Seatex. De nyeste på Svalbard skal tåle ekstreme værpåkjenninger, driftes uten landbasert infrastruktur, og fungere i mørketiden. De er en utbedret utgave av AIS-basestasjonen som høsten 2019 ble etablert på Prins Karls Forland (Forlandet) utenfor vestkysten av Spitsbergen, som var den første som ble satt opp i et område uten infrastruktur eller kommunikasjonsmuligheter. Gjennom høsten og vinteren har basestasjonen på Forlandet tålt store påkjenninger fra vind, kulde og is.
Styrker sjøsikkerhet og beredskap
Med den nylige utbyggingen har Kystverket i dag 13 AIS-basestasjoner i operativ drift på Svalbard. Utbyggingen av AIS-nettverket på Svalbard skal fullføres innen utgangen av 2021, og blir utført i samarbeid med Kongsberg Seatex, og ressurser fra Sysselmannen på Svalbard og Lufttransport.
‒ Etablering av AIS-overvåking i fjerntliggende områder på Svalbard er nybrottsarbeid. Løsningene er tuftet på et nært samarbeid med norsk industri og lokalkunnskap fra flere samarbeidspartnere. Flere års samarbeid og utvikling av løsninger har gitt oss verdifull kompetanse og teknologi som er nødvendig for løse utfordringer innen sjøsikkerhet og vern av miljøet i nordområdene, sier avdelingsleder Jon Leon Ervik i Kystverket.
Det automatiske identifikasjonssystemet AIS er et tiltak i regjeringens arbeid for å styrke sjøsikkerhet og beredskap. AIS er et viktig overvåkingsverktøy i den nasjonale maritime beredskapen, da det gir et kontinuerlig oppdatert situasjonsbilde over skipstrafikken og styrker myndighetenes muligheter for mer effektiv håndtering av ulykker og hendelser.
Nøkkelord
Kontakter
Sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen, mob. 95 19 05 95, arve.dimmen@kystverket.no
Prosjektleder Harald Åsheim, mob. 95 80 57 57, harald.aasheim@kystverket.no
Anne Grethe NilsenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 488 90 838anne.grethe.nilsen@kystverket.noBilder
Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
To viktige avtaler for Kystverkets utbyggingsprosjekter er signert11.4.2024 15:18:42 CEST | Pressemelding
I Kystverkets arbeid med å forbedre farleder og havner langs norskekysten, er nå to sentrale rammeavtaler på plass.
COWI skal bistå Kystverket i byggingen av Stad skipstunnel11.4.2024 13:52:03 CEST | Pressemelding
Etter en anbudsrunde har Kystverket valgt COWI som teknisk rådgiver for byggingen av Stad skipstunnel. – COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Vest Betong blir hovedentreprenør for Innseiling og dypvannskai Mo i Rana19.3.2024 16:18:49 CET | Pressemelding
Nå er avtalen som gjør Vest Betong til hovedentreprenør i samarbeidsprosjektet Innseiling og dypvannskai Mo i Rana signert.
Arrangerer Kyst- og havnekonferansen 2024 i september5.3.2024 16:04:36 CET | Pressemelding
Finn frem kalenderen og sett allerede nå av datoene 18.–19. september. Da er det nemlig, etter et års pause, igjen klart for Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg.
Disse kan få stein fra Stad skipstunnel27.2.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Kystverket og kommunene Stad, Kinn og Vanylven er nå enige om en prioriteringsliste over hvilke næringstiltak som kan motta steinmasser fra Stad skipstunnel. Se lista her!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom