Kystverket mener det er behov for ekstra sikkerhetstiltak for cruisetrafikk vinterstid
På tross av omfattende reguleringer, krav til kompetanse og ny teknologi, vil ufrivillig tap av fremdriftskapasitet kunne forekomme. Sannsynligheten for dette er liten, men konsekvensene for et større passasjerskip som raskt kan drive på land og forlise vil kunne være katastrofal.
Etter hendelsen med Viking Sky i mars 2019 har DNV GL på oppdrag for Kystverket gjennomført en risikoanalyse som identifiserer tilleggs-risikoen forbundet med passasjertrafikk til sjøs om vinteren langs norskekysten. Analysen er gjort med innspill fra cruiseskipnæringen og identifiserer drivere og mulig risikoreduserende tiltak. Sjøfartsdirektoratet har også vært involvert i arbeidet.
En redningsberedskap kan vanskelig dimensjoneres for å håndtere situasjoner med masseevakuering av flere tusen personer på kort tid under krevende forhold. Analysearbeidet viser at det er nødvendig å sette inn flere risikoreduserende tiltak for å få ned sannsynligheten for slike hendelser.
Følgende tiltak blir anbefalt for videre evaluering:
-Dynamisk ressursregister
Et register som oppdateres daglig hvor geografiske lokasjon og tilgjengelighet for relevant slepekapasitet vises.
− Utvikling av en «Best Practice» retningslinje/veileder
En retningslinje for industrien som beskriver tilleggs utfordringene forbundet med operasjon av cruiseskip i Norge i vinterhalvåret. Retningslinjen bør beskrive gjennomføring av risikoanalyser, inkludert farer, risikoakseptkriterier og risikoreduserende tiltak.
− Krav til risikoanalyse
En risikoanalyse basert på en tilsvarende og forbedret metodikk fra risikoanalysen som i dag benyttes i IMO Polarkoden.
− Etablering av ruter
Basert på risikoanalysen vil fartøyet kunne velge mellom predefinere ruter.
− Utvidet rapporteringssystem
Funn fra risikoanalysen (over) vil kommuniseres til offentlige myndigheter gjennom en utvidet rapportering i SafeSeaNet.
− Videre implementering av POLARIS (Svalbard)
Etablering av isregime-restriksjoner og tilhørende evaluering og rapportering basert på isklasse, istype og iskonsentrasjon.
− Tilgang på slepeliner
Krav om at slepeliner skal være rigget og klart for cruiseskip som opererer på Svalbard og langs kysten av Fastlands-Norge.
> Les rapporten fra DNV GL
Nøkkelord
Kontakter
Arve Dimmen
Sjøsikkerhetsdirektør
Kystverket
951 90 595
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
To viktige avtaler for Kystverkets utbyggingsprosjekter er signert11.4.2024 15:18:42 CEST | Pressemelding
I Kystverkets arbeid med å forbedre farleder og havner langs norskekysten, er nå to sentrale rammeavtaler på plass.
COWI skal bistå Kystverket i byggingen av Stad skipstunnel11.4.2024 13:52:03 CEST | Pressemelding
Etter en anbudsrunde har Kystverket valgt COWI som teknisk rådgiver for byggingen av Stad skipstunnel. – COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Vest Betong blir hovedentreprenør for Innseiling og dypvannskai Mo i Rana19.3.2024 16:18:49 CET | Pressemelding
Nå er avtalen som gjør Vest Betong til hovedentreprenør i samarbeidsprosjektet Innseiling og dypvannskai Mo i Rana signert.
Arrangerer Kyst- og havnekonferansen 2024 i september5.3.2024 16:04:36 CET | Pressemelding
Finn frem kalenderen og sett allerede nå av datoene 18.–19. september. Da er det nemlig, etter et års pause, igjen klart for Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg.
Disse kan få stein fra Stad skipstunnel27.2.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Kystverket og kommunene Stad, Kinn og Vanylven er nå enige om en prioriteringsliste over hvilke næringstiltak som kan motta steinmasser fra Stad skipstunnel. Se lista her!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom