Fremtind

Kvinner irriterer seg over fotgjengere uten refleks

Del

Mange bilister opplever at det er skummelt å ikke se fotgjengere i mørket. Det er store forskjeller når det kommer til holdninger til refleks.

34 prosent av menn og 30 prosent av kvinner sier at de har opplevd ulykker eller farlige situasjoner med fotgjengere, syklister eller tilsvarende i mørket
34 prosent av menn og 30 prosent av kvinner sier at de har opplevd ulykker eller farlige situasjoner med fotgjengere, syklister eller tilsvarende i mørket

I en undersøkelse gjennomført av Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind oppgir 6 av 10 kvinner at de blir irriterte når fotgjengere ikke bruker refleks. Bare 3 av 10 menn svarer det samme.

- Nå blir det mørkere og dermed vanskeligere å se både fotgjengere og syklister på veiene. Å bruke refleks er et enkelt tiltak som krever lite. Finn frem refleksen og sett ned farten, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

8 av 10 kvinner svarer også at de er redde for å kjøre på noen i mørket, mens under 6 av 10 menn svarer det samme. Likevel oppgir 34 prosent av menn, mot 30 prosent av kvinner, at de har opplevd ulykker eller farlige situasjoner med fotgjengere, syklister eller tilsvarende i mørket.

- Jeg synes det er mye at en av tre har opplevd dette. Det er fullt mulig å forebygge disse situasjonene, forteller Therese.

Hun får støtte fra Trygg Trafikk.

- Det er flere tiltak som kan bidra til å redusere farlige situasjoner i mørket. Det ene er selvfølgelig at de som går og sykler bruker refleks og lys og ser seg for, men her må også bilførerne ta sin del av ansvaret. Dårligere sikt påvirker reaksjonstiden, dermed må farten ned i områder hvor du har dårlig oversikt. Som bilfører må du nesten forvente at mange fotgjengere er lite synlige i mørket og kunne handle deretter, sier kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Ann-Helen Hansen.

Løsningen er like enkel som den er genial

- Et annet interessant funn er at kvinner oppgir at de ser dårligere enn menn. Det er mulig damene undervurderer sitt eget syn, eller at mannfolka overdriver sine egne evner. Det vi vet, er at jo eldre vi blir, dess dårligere blir synet, sier skadeforebyggeren.

75 prosent av kvinnene synes det er vanskelig å se fotgjengere i mørket selv om de går i opplyste gater, mot 58 prosent av menn. 8 av 10 kvinner sier også at de skulle ønske flere fotgjengere brukte refleks i mørket, mens 6 av 10 menn mener det samme.

- Den beste løsningen som er like enkel som den er genial; bruk refleks, avslutter Therese.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

34 prosent av menn og 30 prosent av kvinner sier at de har opplevd ulykker eller farlige situasjoner med fotgjengere, syklister eller tilsvarende i mørket
34 prosent av menn og 30 prosent av kvinner sier at de har opplevd ulykker eller farlige situasjoner med fotgjengere, syklister eller tilsvarende i mørket
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – et nytt forsikringsselskap med lang erfaring
Fremtind Forsikring er eiet av SpareBank 1 og DNB. Selskapet er et resultat av fusjon mellom forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB, som trådte i kraft 1. januar 2019.

Fremtind er landets tredje største forsikringsselskap, og det største med distribusjon gjennom bank. Fremtind vil tilby alle skade- og personforsikringer for privatpersoner og bedrifter.

Med solid erfaring og kunnskap om forsikring utvikler Fremtind nye produkter og tjenester som betyr noe i folks liv. Vi var de første til å utnytte teknologi for å gjøre bilforsikringen smart. Vi var også de første som gjorde helsevurdering selvbetjent og enkel. Slik vil vi fortsette å bruke digital innovasjon og fornyelse for å gjøre hverdagen enklere og tryggere for folk og bedrifter flest.

Følg saker fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom