Kvinnedagen 8 mars: La oss slå et slag for utradisjonelle yrkesvalg!

Vi har et svært kjønnsdelt arbeidsmarked i Norge hvor både gutter og jenter velger overraskende tradisjonelt til tross for at vi har kommet langt innen likestilling på svært mange områder. I byggenæringen er dette veldig synlig da maks en av ni som jobber i næringen er kvinne.Vi er flere som ønsker å gjøre noe med det.
BNL samarbeider med flere nettverk, organisasjoner, bransjer og bedrifter med å rekruttere flere kvinner til byggenæringen.

Kronikk skrevet av Jon Sandnes, adm. dir. i BNL

Ser vi på statistikken for kvinner i byggenæringen så kan det se nedslående ut. Det er rundt 5 prosent jenter som velger bygg- og anleggsteknikk på videregående skole, og rundt 2 prosent som ender opp som fagarbeidere. Det er noen flere ingeniører, og i bransjen som helhet er det rundt 8- 9 prosent kvinner.

Budskapet fra våre bedrifter er klinkende klart  – de har stort behov for kompetent arbeidskraft og de ønsker å rekruttere fra hele befolkningen. Vi må vise mulighetene og fjerne hindre for at jenter og kvinner velger byggenæringen.

Synliggjør gode rollemodeller
Men hva skal til for at flere unge jenter ser vår vei? På samme måte som Ada Hegerberg og Caroline Graham Hansen er gode rollemodeller for jenter som drømmer om en fotballkarriere, er de beste ambassadørene for byggenæringen de som allerede jobber i næringen.

Et godt eksempel er Aftenpostens artikkel om alle kvinnene som er ansvarlig for store veiprosjekter rundt Oslo, og vi har flere slike gode eksempler Her ligger det mange spennende historier om nettopp kvinner som har tatt utradisjonelle valg.

Det tar tid å bryte ned lange tradisjoner knyttet til kjønn og yrkesvalg. Heldigvis har vi mange gode krefter som jobber for det samme. Nettverk som Ingeborgnettverket, KIT og Diversitas er viktige pådrivere sammen med bransjer, andre organisasjoner og bedrifter som over tid har satt dette høyt på agendaen. Sammen kan vi gjøre en god jobb med å fortelle de historiene om de kvinnene som våget å gå litt motstrøms. Og vise frem alle mulighetene.

Bevisstgjøre ledere og ansatte
Samtidig ser vi at vi må fjerne hindre som gjør at kvinner ikke velger oss. BNL og Fellesforbundet har utarbeidet kjøreregler som kan bidra til å øke bevisstheten til ledere og ansatte. Kjørereglene skal bidra til at arbeidsplasser passer alle uansett livsfaser, og kjønn. Vi ønsker arbeidsplasser med høy trivsel som skaper gode resultater og er åpen for endringer. Byggenæringen trenger slike arbeidsplasser for å bygge både smartere og grønnere bygg – da trenger vi mangfold og kvinner.

På kvinnedagen slår jeg et slag for utradisjonelle yrkesvalg og kvinner som viser veien inn til vår næring. Det er mange muligheter for de som velger å se til byggenæringen. Byggenæringen er en vesentlig del av løsningen for et bærekraftig samfunn og vi trenger alle de beste talentene for å være med på den oppgaven.

Ha en god kvinnedag!