Kvartalsrapport Q1 2021: Stark försäljning i det första kvartalet (MAR)

Kvartalsrapport Q1 2021: Stark försäljning i det första kvartalet (MAR)

FINANSIELLT SAMMANDRAG

Första kvartalet
• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 36 884 (33 392) kSEK
• EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) uppgick till 2 863 (4 972) kSEK
• Resultat efter skatt uppgick till 1 872 (3 974) kSEK
• Resultat per aktie 0,15 (0,31) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER I PERIODEN
• Jesper Lindroos, inköpschef blir medlem i ledningsgruppen.
• Sanna Rydberg, VD för Arcoma har den 12/1 2021 förvärvat 7 000 aktier i bolaget.
• Årsredovisning 2020 publicerad.

EFTER PERIODEN
• Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens slut.

VD-kommentar
STARK FÖRSÄLJNING I DET FÖRSTA KVARTALET
Vi inleder året mycket positivt. I Q1 2021 uppnår vi den högsta försäljningen i ett enskilt kvartal sedan 2015. Vi har en försäljning på 36,8 MSEK vilket motsvarar en försäljningsökning på +10% (33,4MSEK) jämfört med första kvartalet förra året. Vi är oerhört glada och stolta för detta.

Det är framför allt i Europa som vi ser en återhämtning på marknaden och försäljningen ökar här med 45% jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningsarbetet har varit extra utmanande under pandemin och flera anbud har skjutits på framtiden. Det är därför nu mycket glädjande att se att försäljningen återigen börjar ta fart.

I Europa har vi en stadigt ökad efterfrågan på vårt nya högkvalitativa röntgensystem Arcoma Precision i5. I dagsläget är hela 75% av alla system vi säljer på den europeiska marknaden vårt nya röntgensystem.

I Nordamerika lanserade vi i slutet på förra året vårt nya röntgensystem OMNERA 500A tillsammans med vår partner Canon Medical Systems. Lanseringsarbetet pågår nu för fullt och aktivitetsnivå är mycket hög. Vi ser med tillförsikt fram emot att pandemin succesivt ska släppa taget och att vi får se en återhämtning även på den nordamerikanska marknaden.

Resultatet i kvartalet uppgår till 2,9 MSEK (5,0 MSEK). I kvartalet har vi extra kostnader kopplade till vår nya produkt och de förändringar och intrimning som behövs i vår produktion. Effektiviseringar och anpassningar till de ökande volymerna pågår intensivt.

Bruttomarginalen i kvartalet uppgår till 39% (41%). Eftermarknadsförsäljningens andel av den totala omsättningen var lägre än jämfört med samma period föregående år, vilket bidrar till lägre bruttomarginal.

Utvecklingen av pandemin är fortsatt mycket oviss och påverkas bland annat av vaccinationstakten. Vi har i detta kvartal sett en stark återhämtning på den europeiska marknaden men det är naturligtvis fortfarande för tidigt att veta om detta är en uthållig återhämtning. Tredje vågen pågår i många länder och vården är fortfarande under ett högt tryck, det skapar en fortsatt osäkerhet.

Arcoma har en tydligt fastslagen strategi vilken ligger till grund för de aktiviteter vilka bolaget fokuserar på. Vår tillväxtstrategi är fokuserad på fördjupade partnerrelationer, aktiv försäljning och geografisk expansion med såväl partners som distributörer. Innan pandemin nådde oss med full kraft kunde vi tydligt se att vår inriktning gav positiva resultat. Utöver vår organiska tillväxt har vi intensifierat arbetet med förvärv. I slutet på år 2020 avbröt vi en större förvärvsprocess, vi har nu lagt detta bakom oss och fortsätter arbetet med att identifiera, analysera och finna tänkbara nya förvärv med ökat aktieägarvärde i fokus.

Vi ser med tillförsikt fram emot ett spännande 2021.
Sanna Rydberg, VD, Arcoma AB (publ)

Om Arcoma
Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3 500 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser är Erik Penser Bank (tel: 08-4638300, e-mail: certifiedadviser@penser.se)

För mer information om bolaget besök www.arcoma.se

Delårsrapporter och övriga finansiella rapporter finns att tillgå på nedan länk:
www.arcoma.se/about-us/investors/

Denna information är sådan information som Arcoma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom VD:s försorg, för offentliggörande den 24 maj 2021 kl. 8:00

Bavarian Nordic leverer vacciner til Englands beredskab i forbindelse med nye tilfælde af abekopper11.6.2021 19:12:35 CEST | pressemeddelelse

KØBENHAVN, Danmark, 11. juni 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet for nylig er blevet anmodet af de engelske sundhedsmyndigheder, Public Health England (PHE) og Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA), om at levere koppevaccinen IMVANEX® til vaccination i forbindelse med nye, udefrakommende tilfælde af abekopper i mennesker i England. To relaterede tilfælde er blevet bekræftet og er blevet indlagt på et hospital i Liverpool. Den ene er sandsynligvis blevet smittet i Afrika, hvorfra familien ankom et par dage inden sygdommen brød ud, mens den anden sandsynligvis er blevet smittet af det første tilfælde efter hjemkomsten. Abekopper er en sjælden, men alvorlig sygdom, der naturligt forekommer i det centrale og det vestlige Afrika. Sygdommen er beslægtet med den menneskelige koppesygdom, om end den er mindre alvorlig med en dødelighed, der er estimeret til at være fra 1-10% af tilfældene. IMVANEX (MVA-BN) er godkendt af Europa-Kommissionen til

Bavarian Nordic Assists Public Health England in Response to New Cases of Monkeypox11.6.2021 19:12:35 CEST | Press release

COPENHAGEN, Denmark, June 11, 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) announced today that the Company was recently engaged by Public Health England (PHE) and the Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA) to supply its IMVANEX® smallpox vaccine in response to new cases of monkeypox in the UK. Two related cases were confirmed and admitted to a hospital in Liverpool. One was most likely infected in Africa, where the family arrived from a few days before onset of disease, and a sibling case most likely infected on UK soil by the first case. Monkeypox is a rare, but serious disease, which is endemic in Central and West Africa. The disease is quite similar to human smallpox, although it is less severe with an estimated fatality rate of 1-10%. IMVANEX (MVA-BN) is approved by the European Commission for active immunization against smallpox but has also received approval for monkeypox by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and Health Canada, as the only vaccine approved for

Minister Eriksen Søreide, Deputy Minister Ryabkov, and Deputy Secretary Hicks to Keynote 2021 Carnegie International Nuclear Policy Conference11.6.2021 17:30:00 CEST | Press release

Senior officials, leaders, and experts in defense, security, and nuclear policy convene for a 3-day conference on the most-pressing challenges in nuclear arms control, nonproliferation, deterrence, and security WASHINGTON, June 11, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- From June 22-24, 2021, the Carnegie Endowment for International Peace will host its biennial International Nuclear Policy Conference virtually, including keynote addresses from: Ine Eriksen Søreide, Minister of Foreign Affairs for NorwaySergey Ryabkov, Deputy Minister of Foreign Affairs of the Russian FederationKathleen Hicks, U.S. Deputy Secretary of Defense Other speakers include: Izumi Nakamitsu, UN-Secretary-General and High Representative for Disarmament Affairs; Bishop Garrison, Senior Advisor to the U.S. Secretary of Defense for Human Capital and Diversity, Equity and Inclusion; Harry Harris, former U.S. ambassador to the Republic of Korea; and Maleeha Lodhi, former UN Representative for Pakistan. The full conference agenda ca

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK GOVERNMENT BONDS11.6.2021 16:20:00 CEST | Press release