Kvalitet, gjennomføringsevne og bærekraft sikret Eviny Solutions storkontrakt med Norgesnett

I skarp konkurranse har Eviny Solutions inngått rammeavtale med Norgesnett om viktige drifts- og vedlikeholdsoppgaver i strømnettet, samt beredskapsoppdrag. Avtalen gjelder for perioden 2023-2026, med mulighet for ytterligere 3 år. Arbeidet skal utføres i Norgesnett konsesjonsområde på Askøy.

Eviny Solutions skal blant annet gjennomføre vernerunder i Norgesnett sitt anlegg på Askøy (Arkivfoto). Eviny Solutions

I avtalen som er inngått skal Eviny Solutions ha ansvaret for alle stikklednings- og måleroppdrag, og ivaretagelse av beredskapsoppdrag i Askøy kommune.

Avtalen har en verdi på 35 mill. i avtaleperioden 2023 - 2026.

I anbudet ble pris, kvalitet, oppdragsgjennomføring, bærekraft og miljø vektlagt. Eviny Solutions scoret høyt i alle kategoriene, og vant anbudet etter en helhetsvurdering.

- Dette er en stor og viktig kontrakt for oss, og vi skal samarbeide tett med Norgesnett for å få de beste løsningene for leveransene og beredskapstjenesten. Vi fikk også full score på kriterier for bærekraft og miljø. Det innebærer å redusere klimaavtrykk i alle ledd, som for eksempel å benytte elbiler i våre oppdrag for Norgesnett, sier Drude Herdlevær, Regionleder sør, Eviny Solutions.

null
Drude Herdlevær, Regionleder sør, Eviny Solutions

I begrunnelsen heter det blant annet at Eviny Solutions gjennomgående har levert en innholdsrik besvarelse med detaljerte planer for gjennomføring, oppfølging og kvalitetssikring av oppdraget. De har dokumentert en variert kompetanse og tilstrekkelig lokale ressurser.

- Norgesnett har i sin strategi en ambisjon om å stimulere til innovasjon gjennom å tilrettelegge for aktører i markedet, og for å bistå sine kunder i å etablere bærekraftige og effektive løsninger til nytte for både kunder og Norgesnett. Eviny Solutions ligger langt fremme i dette arbeidet, og er en god samarbeidspartner for å lykkes med dette arbeidet, sier Thomas Engh, Innkjøpssjef i Norgesnett.

null
Kontrakten ble signert av (t.v.) Helge Rysjedal, Adm.dir. i Eviny Solutions og Thomas Engh, Innkjøpssjef i Norgesnett.

Høyt fokus på bærekraft og miljø

I anbudet fra Norgesnett er bærekraft og miljø vektlagt, og Eviny Solutions leverte en detaljert miljøplan med tiltak for å redusere klimaavtrykk i oppdragene. Ett av tiltakene er innføring av gjenbruksordning og sirkulærøkonomi. Dette innebærer gjenbruk av utvalgte produkter etter en gjennomført kontrollrutine.

- Skal vi sammen lykkes å gjennomføre prosjekter med bærekraftige løsninger, må vi komme tidlig inn i prosessen, utfordre hverandre, spille på lag som et team og gjøre hverandre gode, sier Thomas Engh.

Eviny Solutions AS har både ISO14001 (ledelsessystem for miljø) og ISO45001 (ledelsessystem for arbeidsmiljø) systemer for bærekraft og miljø.

Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern, og produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk på Vestlandet.

Over 400.000 nordmenn bruker Evinys ladestasjoner for elbil. Eviny leverer ellers fibertjenester og fjernvarmenett, bygger landstrøm til skip, og elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer også løsninger som gjør byggeplasser utslippsfrie, og bygger et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Evinys entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett og lav- og høyspentanlegg.