Opplysningskontoret for frukt og grønt

Kutt matsvinn – rydd kjøleskapet hver torsdag

Del

Stadig flere er opptatt av å ta vare på jorda. Bærekraft er blitt et ord vi hører igjen og igjen – og mange, spesielt yngre forbrukere er opptatt av hvordan de selv kan bidra til å redde verden litt. En god start er å unngå matsvinn hjemme – det er bra for både miljøet og for egen økonomi.

Kalde poteter kan bli deilig lunsjsalat
Kalde poteter kan bli deilig lunsjsalat

-          Det er utrolig tilfredsstillende å lage mat på «tomt kjøleskap» og samtidig få vasket ut av grønnsakskuffen og gjort klar for nye friske varer til helgen, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret i frukt og grønt.

Matsvinn oppstår når spiselig mat kastes eller brukes til noe annet enn menneskemat. En tredjedel av mat som produseres i verden blir aldri spist fordi maten blir ødelagt og kastet. Det er blitt gjort en stor innsats for å redusere matsvinnet i flere ledd. Satsingen på å redusere matsvinn har vært viktig og vellykket i butikkene med nedprising av varer som snart går ut på dato som et viktig tiltak, men fortsatt er det hjemme vi alle kan gjøre mest.

En forbrukerundersøkelse fra 2020 viser at det er «gryterester», grønnsaker og frukt som ligger høyest på listen over mat folk har kastet siste uken.[1]

Grønnsaker og frukt er levende produkter som tørker ut hvis de ikke pakkes godt inn i kjøleskapet, så det er smart å ta en ukentlig gjennomgang av grønnsakskuffen.

Innfør «restetorsdag»!

-          De aller fleste opplever å ha rester av både råvarer og middagsrester i kjøleskapet som bare blir stående og til slutt kastet. Det er ingen god følelse. Se på det som en morsom utfordring å lage noe godt av restene, oppfordrer Byermoen.

Det aller meste passer i en omelett eller en suppe. En halv løk, et par litt myke gulrøtter, en dusk med brokkoli eller en skalk med kål kan by på uante muligheter. Kokte poteter kan også få nytt liv i en omelett, eller en deilig lunsjsalat sammen med løk eller purre og tomater, eller andre gode rester du finner i kjøleskapet ditt.

[1] NORSUS Matsvinn 2019 – på oppdrag fra Matvett AS

Nøkkelord

Kontakter

Gerd ByermoenKommunikasjonssjef

Har ansvar for å tilrettelegge intern og eksterne kommunikasjon og er hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt, bær og grønnsaker og ikke minst spre matglede.

Tel:952 83 171gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Kalde poteter kan bli deilig lunsjsalat
Kalde poteter kan bli deilig lunsjsalat
Last ned bilde
Bruk restene og spar både miljø og penger.
Bruk restene og spar både miljø og penger.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Utviklingen i det norske frukt- og grøntmarkedet 202016.3.2021 11:30:00 CET | Pressemelding

Det har knyttet seg spesielt stor spenning til tallene for frukt- og grøntmarkedet i koronaåret 2020. Store endringer har skjedd i forbrukervaner og handlemønster. Har dagligvaremarkedet klart å ta igjen salget som storhusholdningsmarkedet har tapt som følge av stengte kantiner, restauranter og hoteller? Dette var et av spørsmålene som ble belyst og forsøkt besvart i webinaret i regi av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), tirsdag 16. mars 2021.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom