Kurshelg: - Jeg ser allerede frem til å bruke det jeg har lært på klinikken i morgen

«Det er godt å kjenne på at jeg har fått enda flere verktøy jeg kan bruke i klinikken, allerede på mandag. Carl og resten av kursdeltakerne har gitt mye av seg selv både faglig og sosialt, dette er har vært en bra helg», forteller osteopat Jonas Bjarnason.
Dr. Carl Todd

Det har vært en innholdsrik helg i Oslo, med høyt nivå både faglig- og sosialt. Dr. Carl Todd har geleidet oss gjennom to dager med et dypdykk i hofte- og korsryggsplager, med hovedfokus mot idrettsutøvere. Likevel er det unison enighet blant deltakerne om at dette er kunnskap som kan brukes også utenfor idretten – for dette er plager og utfordringer vi alle ser i det daglige.

Dr. Carl Todd er en svært erfaren og anerkjent osteopat fra England, med lang fartstid på øverste nivå i idretten. Han jobber tett med Chelsea FC og det engelske landslaget i fotball, og har tidligere vært tilknyttet andre fotballklubber og idretter.

«Det er utrolig motiverende å høre og lære av en slik ressurs, han jobber jo tross alt med noen av de beste idrettsutøverne i verden. Dette gir virkelig motivasjon til videre faglig utvikling», avslutter Bjarnason.

Kurset var åpent for muskel- og skjelettbehandlere generelt, og det var hyggelig å se at også noen kollegaer fra andre profesjoner deltok. Dette styrker samarbeidet på tvers og er utelukkende positivt både for oss og pasientene.

«Vi har alt å tjene på å jobbe mer sammen og lære av hverandre. Vi ser de samme pasientene, og de fortjener at vi bruker hverandres kunnskap og erfaring slik at de får best mulig oppfølging. Samarbeid på tvers av profesjonene er også et viktig satsningsområde for oss, og derfor er det ekstra viktig for meg å komme innom kurset i dag, selv om jeg selvfølgelig aller helst skulle vært her hele helgen forteller Tomas Collin, leder av Norsk Osteopatforbund.