Kunstig intelligens skal redde liv

Opp mot 100 mennesker i Norge i året. Det er 100 for mange. Redningsselskapets visjon er at ingen skal drukne.
Ved hjelp av kunstig intelligens og sikre webbaserte tjenester, lanserte teknologiselskapet Sikri og Redningsselskapet i juni 2021 en ny skybasert løsning som gir viktig innsikt i drukningsstatistikk.
Ambisjonen er å bidra til at færre drukner.
Redningsselskapet ønsker å innhente mest mulig kunnskap om omstendighetene rundt både drukningsdødsfall og drukningsulykker der folk blir reddet. Den nye løsningen fra Sikri bidrar til bedre kunnskap og rapportering.
Sikris nye skybaserte analyseplattform samler inn allerede tilgjengelig data og informasjon som klassifiseres og analyseres, før de rapporteres videre.
– På den måten kan Redningsselskapet bruke informasjon og data som bakgrunn for å iverksette presise tiltak og med det forhindre nye ulykker, sier Moulin.
Han er stolt over at Sikri er med på dette viktige samfunnsoppdraget.
Den verdifulle innsiktsanalysen, basert på allerede offentlig tilgjengelige data, er et resultat av fire ulike KI-modellers samspill.
– Disse fire modellene har ulike oppgaver og er spesialtrent til å gjennomføre disse analysene, forteller utvikler i Sikri, Kaisa Korsak.
Innholdet presenteres i et webgrensesnitt og gir beslutningstakerne i Redningsselskapet mulighet til å se på ulike statistikkområder slik som lokasjon, geografi, alder og kjønn. I tillegg gjør Redningsselskapet en manuell gjennomgang av kildene for å beskrive hendelesforløp og legge til variabler som AI eventuelt ikke leser. Den løpende oppdateringen av databasen gjør det også mulig å etterspørre mer informasjon fra andre kilder på et tidlig tidspunkt.
Bruk av kunstig intelligens
Kunstig intelligente systemer (KI-systemer) utfører handlinger, fysisk eller digitalt, basert på tolkning og behandling av strukturerte eller ustrukturerte data, i den hensikt å oppnå et gitt mål.
Enkelte KI-systemer kan også tilpasse seg gjennom å analysere og ta hensyn til hvordan tidligere handlinger har påvirket omgivelsene.
– Det å ha flere KI-modeller som snakker sammen er unikt og gir høy kvalitet på datainnholdet, forklarer Korsak, som har utviklet tjenesten.
Innsamling av data i sanntid
Fagleder for drukningsforebygging i Redningsselskapet, Tanja Krangnes, forteller at de har omfattende erfaring med egen drukningsstatistikk, og har bygget seg opp kunnskap om utsatte områder og ulykkessteder.
– Men ved å analysere hendelser på denne nye måten, der analyseplattformen skaffer oss informasjon i sanntid, står vi bedre rustet til å forebygge ulykker. Det gjør oss også i stand til å be om mer informasjon fra andre kilder på et tidlig tidspunkt, sier Krangnes.
Prosjektdirektør Martin Fuhr Bolstad i Redningsselskapet sier at drukning på mange måter faller mellom flere departementstoler.
– Vi i Redningsselskapet har et uttalt mål om å synliggjøre behovet for økt sikkerhet til vanns, sier Bolstad.
Han forteller at Redningsselskapets digitale strategi er tett knyttet til virksomhetsstrategien og visjonen om at ingen skal drukne.
Med moderne teknologi kan Redningsselskapet øke forebyggende tiltak og samtidig sikre at de sender ut riktige ressurser når hendelser først skjer.
Media som den gode hjelper
Datainnsamlingen baserer seg på mediesaker som omhandler drukningsulykker, publisert i norske medier.
– At medier skriver om drukningsulykker gjør det mulig å skape en statistikk som ikke fantes tidligere, sier Krangnes.
Krangnes understreker at dataene som samles inn i skyen kvalitetssikres opp mot offentlige kilder, og at Redningsselskapet jobber sammen med offentlige etater slik at statistikken kan komme til nytte flere steder.
– Drukningsdata viktig for å forstå årsakssammenhenger, og et viktig hjelpemiddel for å lage treffsikre nasjonale tiltaksplaner. Dette er i tråd med FN-resolusjonen om drukningsforebygging som ble vedtatt tidligere i år, forteller Krangnes.
Redningsselskapet har som mål også å få økt innsikt i alle drukningsulykker der personer overlever. Selskapet er i gang med å lage statistikk også på dette.
Forretningsutvikler i Sikri, Fredrik B. Werpen, forteller at Twitter er blant kildene som bidrar til å samle informasjon.
– At Politiet er så aktive på Twitter hjelper oss. Twitter er gull!
Denne nye KI-løsningen tilbys som en skytjeneste med fokus på sikkerhet i alle ledd. Redningsselskapet har valgt en Private Cloud løsning. Sikri er tilbyder av tjenester i både Public Cloud og Private Cloud.
Bidra til bedre løsninger
Sikri varslet tidligere i år at de kom til å arbeide aktivt for økt utnyttelse av offentlige data og skape nye tjenester.
– Det er sentralt for oss å bidra til løsninger som er viktige for innbyggere, forvaltning og næringsliv i Norge. I sommer er det særlig denne løsningen vi er svært glade for at Redningsselskapet kan ta i bruk og forbygge drukning, sier Moulin.
Om Sikri Group
Sikri Group, herav Sikri og Ambita, er et konsern som kobler innbygger, offentlig- og privatsektor sammen med bruk av data og forvaltningsteknologi. Selskapet har høyt fokus på innovasjon og utvikler en rekke smarte løsninger med bruk av moderne teknologi.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mette HavaasDirector Product & MarketingSikri
Tel:945 06 066anne.havaas@sikri.noTanja KrangnesFagleder drukningsforebyggingRedningsselskapet
Tel:+47 907 37 421tanjak@rs.noBilder

Om Redningsselskapet
Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».
Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.
Redningsselskapet fører månedlig drukningsstatistikk som er tilgjengelig på www.rs.no/drukning
Følg pressemeldinger fra Redningsselskapet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Redningsselskapet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Redningsselskapet
Kraftig nedgang i drukningsulykker første halvår4.7.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Så langt i år har 15 personer omkommet i drukningsulykker i Norge, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er en markant nedgang sammenlignet med samme periode i fjor, da tallet var 41.
Mange er redde i båt25.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Over 40 % av norske båteiere har følt seg utrygge eller redde på sjøen, viser en fersk undersøkelse. Ny teknologi skal gjøre det tryggere for engstelige båtførere.
1 av 3 usikre på egne båtferdigheter11.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mange norske båteiere mangler grunnleggende båtkompetanse og er usikre på egne ferdigheter, viser en fersk undersøkelse.
Fem personer druknet i mai4.6.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Fem personer mistet livet i drukningsulykker i Norge i mai, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Fire av de omkomne var utenlandske fisketurister.
1 av 3 sikrer ikke båten mot tyveri2.6.2025 09:53:46 CEST | Pressemelding
I fjor ble det stjålet båter og båtmotorer for rekordhøye 145 millioner kroner i Norge. Likevel slurver båteierne med sikkerheten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom