NorwAI InnovateNorwAI Innovate

Kunstig intelligens i praksis

Nye internasjonale navn du har ikke hørt før

Norges viktigste AI-konferanse NorwAi Innovate https://www.norwaiinnovate.no/ skjer i Trondheim 1. og 2. november i regi av forskningssenteret NorwAI på hotell Scandic Nidelven.

Konferansen favner flere tema med fokus på anvendelse av kunstig intelligens og er en møteplass for industriprofesjonelle, akademikere og studenter med mer enn 200 påmeldte.

Innledningsforedraget holdes av høyaktuelle Statnetts sjef Hilde Tonne om det grønne skiftet i elektrisitetens tidsalder.

• Fake news og konspirasjonsteorier – et foredrag av den italienske professoren Paolo Rosso som også skal holde et spesialseminar: Humour, Irony and Sarcasm: Often Lost in Translation
  • Personalisering av klær og sko – klesgiganten Zalandos Ana Ramallo anvender teknologi for å nå målgruppene
  • Å verne privacy mot profit og power – den internasjonalt kjente foreleseren Fiona Coates fra Berlin snakker om hvordan teknologigigantene endrer det politiske landskapet.
  • Kjersti Løken Stavrum fra Ytringsfrihetskommisjonen følger opp om behovet for den åpne dialogen i en polariserende tid.
  • Roboter som TV-verter – fra Japan kommer Nikkeis sjefsteknolog som har automatisert tekst, tale og avatarer og latt de innta studio.
  • Det blir også et nordisk fokus om hvordan svenskene omformer søta bror med kunstig intelligens, om finnenes forsprang og Schibstedkonsernets nordiske satsing.
  • Nye Aneo skal vinne det grønne kappløpet i Norden med erfaringene fra vindturbinene på Fosen.
  • Og fremtidens AI-hoder fra NTNU presenterer og demonstrerer prosjekter, forskningsenteret selv avgir et regnskap om hvor langt NorwAI er kommet etter to år som landets ledende senter for AI-innovasjon.

Konferansen starter med lunsj på Scandic Nidelven kl 11:30 tirsdag 1. november og slutter med lunsj neste dag, middagsbuffe om kvelden og et tettpakket program. Konferansespråket er engelsk.

Journalister er velkomne. Spesialintervjuer med foredragsholdere kan arrangeres.

Rolf Dyrnes Svendsen
Kommunikasjonsleder

norwai.org
Norwegian Center for AI Innovations
Institutt for datateknologi og informatikk
SFI - Senter for Forskningsdrevet Innovasjon ved NTNU
rolf.d.svendsen@ntnu.no

Om NorwAI Innovate

NorwAI Innovate

Innovasjonstakten skal økes for norsk industri når Norge satser store beløp på kunstig intelligens. Forskningssenteret NorwAI hos NTNU i Trondheim er det nasjonale kraftsenteret som samler de største aktørene innen industri og akademia. Senteret er en vekstmotor der de mest ambisiøse samles for næringsrettet forskning og innovasjon under NTNUs og SINTEFs ledelse.

Banebrytende

- Formålet med senteret er å utvikle banebrytende teorier, metoder og teknologi for effektiv og ansvarlig utnyttelse av data-drevet kunstig intelligens i innovative, industrielle løsninger, sier professor Jon Atle Gulla ved Institutt for datateknologi og informatikk på NTNU, leder for det nye senteret NorwAI (Norwegian Research Center for AI Innovation).

Digital transformasjon

Kunstig intelligens har kraft i seg til å skape fundamentale endringer i den digitale transformasjonen Norge står overfor. Fra data skal verdier smies.  Forskerne og studentene skal arbeide tett sammen med de industrielle oppdragsgiverne. Selskapene bestemmer mål og oppgaver i senteret.  Deres mest krevende problemstillinger skal i fokus. NorwAI består av både tunge, norske industrilokomotiver og yngre, digitalt fødte bedrifter.

Følg pressemeldinger fra NorwAI Innovate

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorwAI Innovate på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.