TYR

Kunnskapsløst av Nationen

Ytring fra dagligleder i TYR, Per-Sigve Lien

På Nationens nettside den 11. november 2022 er det en sak om kraftfôrimport. Som illustrasjonsfoto til saken er det brukt et bilde av en flokk beitende ammekyr med kalver. Norske ammekyr har en fôrseddel der 97% av fôret er norsk, og 93% prosent av dette er grovfôr og beite. Dette er den norske husdyrproduksjonen som har størst andel norsk fôr i sin fôrseddel. Derfor blir det direkte feil å bruke denne produksjonen som illustrasjon på en sak om importert soya til kraftfôr. Norsk ammekuproduksjon er bærekraftig. Beitende dyr, som utnytter arealer som ikke kan nyttes til annet, - slik som ravinedaler og utmark, er legitimiteten til norsk landbruk. Produksjonen bidrar til øke sjølvforsyningsgraden og til aktivt landbruk over hele landet. TYR jobber hardt hver dag for å kommunisere dette til forbrukere og beslutningstakere, og da er det kunnskapsløst fra Nationen å bomme slik som det er gjort i dette tilfellet.

Om TYR

TYR
Storhamargata 44
2317 Hamar

952 90 855https://www.tyr.no/

Følg pressemeldinger fra TYR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TYR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TYR

Endelig prioriteres ammekua1.4.2022 14:30:43 CEST | Pressemelding

Bondelagets representantskap har vedtatt at Bondelaget blant annet skal prioritere ammekuproduksjonen i de kommende jordbruksforhandlingene. Bondelaget har spesifisert dette med at de ønsker et tilskudd for ku med kalv på beite, som har vært et av flere innspill fra TYR til faglagene i flere år. « Vi er veldig glade for at ammekua endelig prioriteres, men det må mere til for å få til en inntektsutjevning innenfor landbruket» uttaler styreleder i TYR Erling Gresseth

Nødvendig krafttak for ammekua16.2.2022 08:53:39 CET | Pressemelding

Det er nødvendig med et krafttak for ammekua, og vi krever en tydelig prioritering av ammekua i årets krav fra Jordbruket, uttaler styreleder Erling Gresseth i TYR. Vi krever over 250.000,- i økt inntekt, som er en dobling av inntekten til ammkubonden. Dette er nødvendig for at vi skal komme opp på gjennomsnittet i landbruket. Skal vi i tillegg ha en utjevning til andre grupper i samfunnet, må det enda mere til, sier Gresseth.