Kundene setter IKEA på topp

IKEA har for tredje året på rad vunnet en pris i Norsk innovasjonsindeks, som en av de mest innovative bedriftene i Norge.

Hvert år rangerer Norges Handelhøyskole (NHH) norske bedrifter etter hvor innovative de oppfattes som. Denne rangeringen heter Norsk innovasjonsindeks, og IKEA havnet igjen øverst på listen. Selskapet fikk førsteplass under kategorien kommersielle innovasjoner og er på topp tre under sosiale innovasjoner.

- IKEA har vært i stor endring de siste årene, mot å bli mer tilgjengelig, skape bedre kundeopplevelser og bli mer bærekraftig. Denne kåringen viser at kundene våre oppfatter endringen som positiv og relevant, og det er vi utrolig glade for, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Vinner for tredje gang

Å få en høy score i disse kategoriene betyr at kundene oppfatter at det har skjedd en endring i IKEAs markedstilbud og at selskapet oppfattes som en markedsdriver, i tillegg til at IKEAs innovasjonsaktiviteter fremstår som nyttige for samfunnet og miljøet. Dette er tredje gang at IKEA vinner i kategorien kommersielle innovasjoner.

- Jeg vil gjerne rette en stor takk til de 3100 medarbeiderne som står på hver eneste dag, og til forbrukerne som har stemt oss frem, sier Rodgers.

IKEA kom også på topp tre i Sosial Innovasjonsindeks, som betyr at kundene oppfatter selskapet som en som bidrar til samfunnet og miljøet. Innen 2030 skal IKEA bli sirkulære og klimapositive, og mange initiativer har allerede blitt startet.

- I 2020 lanserte vi Gjenbruksbutikken, hvor vi kjøper tilbake gamle møbler for å gi dem nytt liv, på alle varehus, sier Rodgers. I tillegg åpnet vår sosiale partner Sisters in Business sin andre systue på IKEA Furuset og vi økte fokus på utslippsfri hjemlevering – for å nevne noen eksempler, fortsetter Rodgers.

For IKEA er det stort å vinne prisene etter et veldig spesielt år, likevel legger de vekt på at det fortsatt er rom for forbedringer.

- Vi er stolte over alt vi fikk til i 2020, men vi har fortsatt høye ambisjoner og store planer. Velkommen 2030! avslutter Rodgers.

Norsk Innovasjonindeks: https://www.nhh.no/norsk-innovasjonsindeks/