Kundene setter IKEA på topp

IKEA har for tredje året på rad vunnet en pris i Norsk innovasjonsindeks, som en av de mest innovative bedriftene i Norge.

Hvert år rangerer Norges Handelhøyskole (NHH) norske bedrifter etter hvor innovative de oppfattes som. Denne rangeringen heter Norsk innovasjonsindeks, og IKEA havnet igjen øverst på listen. Selskapet fikk førsteplass under kategorien kommersielle innovasjoner og er på topp tre under sosiale innovasjoner.

- IKEA har vært i stor endring de siste årene, mot å bli mer tilgjengelig, skape bedre kundeopplevelser og bli mer bærekraftig. Denne kåringen viser at kundene våre oppfatter endringen som positiv og relevant, og det er vi utrolig glade for, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Vinner for tredje gang

Å få en høy score i disse kategoriene betyr at kundene oppfatter at det har skjedd en endring i IKEAs markedstilbud og at selskapet oppfattes som en markedsdriver, i tillegg til at IKEAs innovasjonsaktiviteter fremstår som nyttige for samfunnet og miljøet. Dette er tredje gang at IKEA vinner i kategorien kommersielle innovasjoner.

- Jeg vil gjerne rette en stor takk til de 3100 medarbeiderne som står på hver eneste dag, og til forbrukerne som har stemt oss frem, sier Rodgers.

IKEA kom også på topp tre i Sosial Innovasjonsindeks, som betyr at kundene oppfatter selskapet som en som bidrar til samfunnet og miljøet. Innen 2030 skal IKEA bli sirkulære og klimapositive, og mange initiativer har allerede blitt startet.

- I 2020 lanserte vi Gjenbruksbutikken, hvor vi kjøper tilbake gamle møbler for å gi dem nytt liv, på alle varehus, sier Rodgers. I tillegg åpnet vår sosiale partner Sisters in Business sin andre systue på IKEA Furuset og vi økte fokus på utslippsfri hjemlevering – for å nevne noen eksempler, fortsetter Rodgers.

For IKEA er det stort å vinne prisene etter et veldig spesielt år, likevel legger de vekt på at det fortsatt er rom for forbedringer.

- Vi er stolte over alt vi fikk til i 2020, men vi har fortsatt høye ambisjoner og store planer. Velkommen 2030! avslutter Rodgers.

Norsk Innovasjonindeks: https://www.nhh.no/norsk-innovasjonsindeks/

Ingka Group produserte mer fornybar energi enn selskapet brukte i FY2029.1.2021 15:16:04 CETPressemelding

I et utfordrende år hvor hjemmet har vært viktigere enn noensinne, har Ingka Group fokusert på å støtte lokalsamfunnene og partnerne i verdikjeden, og på å nå fram til dem med størst behov i pandemien. Til tross for utfordringene kommer selskapet stadig nærmere bærekraftsmålene samtidig som gode resultater gjør det mulig å investere mer. Ingka Groups nye årssammendrag og bærekraftsrapport viser at selskapet for første gang har produsert mer fornybar energi enn det brukte i driften, samtidig som det fortsetter å bidra til samfunnet.

Etter 70 år med suksess, blar IKEA om til et nytt kapittel7.12.2020 13:00:00 CETPressemelding

IKEA-katalogen har en fenomenal 70-årig historie. Gjennom årene har den blitt en ikonisk og kjær publikasjon, og den har vært en viktig suksessfaktor for at IKEA har kunnet nå og inspirere de mange menneskene over hele verden, med hjeminnredningsløsninger og -produkter. Men tidene forandrer seg. I løpet av de siste årene har IKEA blitt mer digital og tilgjengelig, og tatt til seg nye måter å få kontakt og samhandle med flere mennesker på. Kundenes behov og bruk av media har endret seg, og katalogen har vært mindre i bruk. Derfor har Inter IKEA Systems B.V., den verdensomspennende IKEA-franchisegiveren, bestemt seg for å ta en emosjonell, men rasjonell beslutning om å bla om til et nytt kapittel og ta farvel med IKEA katalogen – og se mot fremtiden med spenning.