Kundene kan falle mellom to stoler

Flere selskaper i reisebransjen er i økonomiske vanskeligheter. Det kan bety pengetrøbbel for kundene.

Fremtind ønsker å gjøre kundene oppmerksomme på at de kan falle mellom to stoler og ikke får refundert billettene sine.

Tidligere denne uken skrev Dagens Næringsliv at Norwegian stanser automatisk refusjon av billetter. Samtidig ber Forbrukerrådet i denne VG-saken turoperatørene om å rydde opp.

– Slik situasjonen er nå råder vi folk til å være varsomme med å bestille billetter fra flyselskaper og andre aktører i reisebransjen som står i fare for å gå konkurs, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Flere reiseselskaper er i hardt vær som følge av pandemien, men etter at redningspakkene fra staten kom på plass, fortsatte likevel mange nordmenn å bestille feriereiser til utlandet.

– Vi ønsker selvfølgelig ikke å se at noen går konkurs. Det er likevel veldig viktig for oss å fortelle kundene hva som kan skje hvis de bestiller feriereiser nå. Én ting er smittesituasjonen og hva forsikringen dekker, men vi vil også gjøre kundene oppmerksomme på at de kan falle mellom to stoler og ikke får refundert billettene sine, hverken fra reiseoperatøren eller oss, sier Nielsen.

Ifølge EU-direktivet er det flyselskapene eller andre reiseoperatører som skal refundere kundenes billetter hvis selskapene selv kansellerer reisen, og selvfølgelig også når kunden avbestiller en reise hvor de har kjøpt billetter med full fleksibilitet.

Norske myndigheter ønsker ikke at nordmenn skal dra på reiser som ikke er strengt nødvendige.

– Vårt tydeligste råd til kundene er at de må forholde seg til flyselskapet eller reiseoperatøren selv om en eventuell refusjon kan ta lang tid, sier Nielsen.

Dette dekker reiseforsikringen til Fremtind ved de forskjellige situasjonene kunden kan stå overfor:

Reisehendelse

Dette har kunden krav på

Selskapet kansellerer reisen

Reise-/flyselskapet skal refundere billetten. Forsikringsselskapet dekker ikke dette.

Kunden avbestiller reisen

Kunden kan kreve refusjon (minus skatter og avgifter) og melde sak til oss. Billetten må være bestilt før 12. mars 2020, eller når landet var grønt en kort periode i sommer, og rødt på avreisetidspunkt.

Kunden avbestiller reise med full flex-billetter

Flyselskapet er ansvarlig og skal refundere billetten. Kunden må forholde seg til flyselskapet selv om en eventuell refusjon kan trekke lenge ut i tid.

Kunden har ubenyttede cashpoints/voucher

Hvis reise-/flyselskapet går konkurs eller påberoper seg insolvens, får du ingen dekning fra forsikringsselskapet.