Kundekontakt – til glede og frustrasjon
– Jeg vil at det skal være en bransje som folk skal bli gamle og pensjonister i. Jeg vil at frisører skal glede seg til å dra på jobb hver dag. For vi har jo verdens beste jobb, sier Siv Oldervik, daglig leder i Stas Hår og Bryn.
Oldervik har drevet salongen i Trondheim i åtte år. Hun har erfart hvilke faktorer som er viktig for at yrkesgruppen blir i jobben sin.
– Det handler om arbeidsmiljø, lønn og å holde de ansatte oppdatert. Det er viktig for å få de til å trives, for å få de til å bli i salongen og ikke minst for å bli i faget sitt.
- Se Arbeidsmiljøportalen for verktøy som kan bidra til et godt arbeidsmiljø for din bransje
Må forholde seg til andre menneskers følelser
I serviceyrker som frisøryrket, må du gjennom hele arbeidsdagen forholde deg til andre menneskers følelser.
– Du må kanskje justere og undertrykke egne følelser i møte med kundene. Du må være blid og imøtekommende selv om du kanskje ikke føler deg sånn på innsiden. Vi vet at dette kan tære på over tid, og i ytterste konsekvens føre til psykiske helseplager og sykefravær, sier seksjonsleder Monica Varem Pettersen i Arbeidstilsynet.
Ny bransje i Arbeidsmiljøportalen
Frisørbransjen er en av de nyeste bransjene som har fått plass i Arbeidsmiljøportalen. Her kan arbeidsgivere og arbeidstakere finne særegen innsikt om nettopp deres bransje og verktøy som kan bidra til et godt arbeidsmiljø.
Alle bransjer har unike utfordringer som, dersom man ikke er bevisst dem, kan påvirke arbeidsmiljøet i negativ retning. Innenfor frisørbransjen er emosjonelle krav i møte med kunder en kjent risikofaktor, i tillegg til blant annet stående arbeid, arbeid med hender over skulderhøyde og arbeid med kjemikalier.
- LES MER: Nye bransjer i Arbeidsmiljøportalen
Høye emosjonelle krav
Forskning fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), viser at 32 prosent som jobber som frisør eller kosmetologer opplever høye emosjonelle krav knyttet til nær kontakt med kunder. Emosjonelle krav er de følelsesmessige kravene som stilles til arbeidstakeren i møte med andre. Det handler om å forholde seg til andres følelser – både negative og positive – som en del av jobben.
Psykiske plager kan komme i ulik form
Psykiske helseplager og sykefravær kan være en konsekvens av høye emosjonelle krav over lengre tid. De psykiske plagene kan komme til uttrykk i forskjellige former.
Psykiske plager kan komme til uttrykk som:
- bekymring
- uro
- negative tanker og følelser
- søvnproblemer
I tillegg kan psykiske plager gi fysisk ubehag som:
- hjertebank
- hodepine
- magesmerter
- muskelspenninger
Støtte fra kollega og leder er forebyggende
Ved ubehagelige eller krevende møter med kunder, kan støtte fra kolleger og leder være avgjørende.
– Det er viktig at du har noen å snakke med for å hindre at ubehagelige kundeopplevelser setter seg i kroppen. Som vi vet, er det en tett sammenheng mellom det som kan være emosjonelt krevende og at man utvikler både psykiske plager og muskel- og skjelettplager. Kollegastøtte og lederstøtte kan være en buffer mot uheldige helseplager, sier Monica Varem Pettersen i Arbeidstilsynet.
Forskning fra STAMI viser at sosial støtte og et godt samarbeidsklima mellom kollegaer er viktige ressurser på en arbeidsplass og har betydning for jobbtilfredshet og jobbprestasjon. En god kultur for å gi hverandre positive tilbakemeldinger bidrar til at flere føler at arbeidet de gjør, blir sett og verdsatt.
Arbeidsmiljø – et felles ansvar
Ved frisørsalong Stas Hår og Bryn i Trondheim er et godt arbeidsmiljø noe ledelsen og de ansatte jobber med hver eneste dag.
– Vi jobber etter Nils Arne Eggen sin godfotteori. Vi skal spille hverandre gode. Arbeidsmiljø er ikke bare mitt eller ditt ansvar, men det er alle sitt ansvar, sier daglig leder Siv Oldervik.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Nøkkelord
Kontakter
Sofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noBilder
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Nå blir kravene til forsvarlig innkvartering av arbeidstakere tydeligere19.4.2024 10:07:29 CEST | Pressemelding
1. juni blir kravene som stilles til innkvartering som arbeidsgivere tilbyr arbeidstakere forskrifestet. Målet er å forhindre uforsvarlig og uverdige boforhold.
Forebygg ulykker med rett bruk av personløfter17.4.2024 10:06:36 CEST | Pressemelding
De siste årene har det blitt vanligere å bruke personløfter (lift) til arbeid i høyden. Men det er risikofylt arbeid, og årlig mottar Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldinger etter bruk av slik lift. Ulykkene er ofte svært alvorlige, og noen ganger også med dødelig utfall.
La oss snakke om lønn2.4.2024 12:00:43 CEST | Pressemelding
Hva kan Arbeidstilsynet hjelpe deg med når det gjelder lønn? Hvordan vet du om du får den lønna du fortjener? Må du bytte jobb for å få mer? Lønn er tema i den nyeste podkastepisoden av Arbeidslyst.
Arbeidstilsynets årsrapport for 202318.3.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Flere tilsyn, flere brudd avdekket i tilsynene, mer digital veiledning og rekordmange overtredelsesgebyr. Det er noen av hovedpunktene fra Arbeidstilsynets årsrapport fra 2023.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Tre nye rapporter fra Arbeidstilsynet beskriver de største utfordringene i arbeidslivet4.3.2024 14:45:44 CET | Pressemelding
Arbeidsrelatert kreft, vold og trusler mot lærere, sykefravær i helsesektoren, useriøse og kriminelle aktører i arbeidslivet og kunstig intelligens. Dette er noen av faktorene som Arbeidstilsynet mener preger det norske arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom