Kun tre av ti har komfyrvakt

1. desember er røykvarslerens dag og alle oppfordres til å skifte batterier i varslerne sine. Mange branner i norske hjem starter på kjøkkenet, men de færreste oppgir at de har komfyrvakt.

En betydelig andel brannutrykninger til boliger skyldes matlaging på komfyren.

De aller fleste nordmenn, 97 prosent, oppgir at de har røykvarsler hjemme. Kun tre av ti oppgir at de har komfyrvakt. Det viser en ny undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Røykvarselens dag er en viktig påminnelse om å tenke på brannsikkerhet i hjemmet ditt, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

En betydelig andel brannutrykninger til boliger skyldes matlaging på komfyren, som regel det vi kaller tørrkoking. Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap viser at Brann- og redningsvesenet i 2019 rykket ut til 4 323 boligbranner i private hjem. 44 prosent av disse var branner og branntilløp på komfyren.

- Særlig i juletider øker kjøkkenaktivteten og kombinert med julestress kan det skje ulykker. En enkel komfyrvakt kan forhindre at boliger går opp i røyk, sier Nielsen.

Nesten 1 million nordmenn har opplevd branntilløp

Nær 1 million nordmenn oppgir at de har opplevd at noe har tatt fyr i hjemmet sitt. Desember er blant månedene med flest branner i norske hjem. Statistikken viser at det er tre ganger så stor risiko for brann som starter med stearinlys i desember enn i resten av året.

– Jeg anbefaler alle å passe på spesielt tre ting i tiden vi nå går inn i: riktig fyring i peisen, ro og kontroll over det som skjer på kjøkkenet og sikker bruk av stearinlys. Pass på at det alltid er noen i rommet når det brennes lys, og at de holdes unna gardiner og store mansjetter, sier Nielsen.

Forsikringsbransjen har de siste tre årene registret over 50.000 branner, sot og røykskader i norske hjem, til en samlet estimert erstatning på godt over 6,5 milliarder kroner.

– Nå er det tid for å bytte batterier i røykvarsleren og skaffe en komfyrvakt om du ikke har det. Hjelp også nære og kjære med å bytte batteri, eller gi dem en liten påminnelse, sier skadeforebyggeren.

Tips for god brannsikkerhet i julen

• Sørg for røykvarsler og slukkeutstyr
    Alle må bytte batteri og teste røykvarsleren jevnlig og minst en gang i året. Det er krav om minst en røykvarsler per etasje.

Slukkeutstyret skal være i orden og lett tilgjengelig. Overnattingsgjester bør få vite hvor sikkerhetsutstyret er plassert.Det anbefales å ha brannslukkingsapparat på soverommet. Da kan du sikre deg fri passasje ut av et brennende hus. På tradisjonelle apparater skal nålen stå på grønt, og det skader ikke å snu apparatet opp-ned en gang for mye.

• Pass på peisen
    Skal du fyre i peisen bør du bruke tørr ved. Det kan være lurt å anskaffe tennbriketter og bruk tilstrekkelig med trekk, spesielt i starten. Ikke benytt tennvæske. Da bidrar du til å forebygge pipebrann. Er du usikker på når feieren var hos deg sist, kan du kontakte ditt lokale brann- og redningsvesen.

• Vær varsom med levende lys
    Levende lys bør bare brukes under oppsyn. Farmors lysmansjetter bør unngås og bruk lysestaker slik at stearinlyset ikke velter. Vær også oppmerksom på husdyrene. En katt på bordet kan raskt forårsake brann.

• Ha rømningsveiene klare
    Hold brannøvelse for barna. Avtal møteplass utenfor huset. Sikre også at du har brannstige eller branntau, hvis det er langt ned til bakken. Informer besøkende overnattingsgjester om hvor de skal komme seg ut av boligen.

• Følg med på matlagingen
    Ikke gå fra komfyren, selv ikke for en kort stund. Du bør også sette deg inn i hvordan du skal slukke fett- og smultbranner. Vær forsiktig med å kombinere alkohol og matlaging. Brannvesenet rykker veldig ofte ut til folk som sovner fra mat. Ha slukkeskum tilgjengelig på kjøkkenet.

• Kontroller sikringsskapet
    Har du skrusikringer må du gå over for å stramme til sikringene når det brukes mye strøm. Sjekk at sikringene ikke er uvanlig varme. Etter at du har kontrollert, må du huske å lukke sikringsskapet. Dette for at en eventuell brann skal begrenses til skapet lengst mulig.

• Skru av om natten
    Det er stor brannfare forbundet med å lade mobil og nettbrett om natten. Bruk også originale ladere. Bruk heller ikke oppvask- og vaskemaskiner om natten.

En betydelig andel brannutrykninger til boliger skyldes matlaging på komfyren.
Røykvarselens dag er en viktig påminnelse om å tenke på brannsikkerhet i hjemmet ditt.