Kun en av to nordmenn kan kart og kompass

Bare 9 prosent av kvinner mener de er gode på bruk av kart og kompass, viser ny undersøkelse. Den lave kompetansen bekymrer Norsk Friluftsliv.

IKKE ALLMENNKUNNSKAP: Mange mangler kunnskap om hvordan de orienterer seg i naturen uten Google Maps og GPS. Foto: Gard Eirik Arneberg/ Norsk Friluftsliv

De er nyttige redskap når man skal finne fram i naturen. Nye tall fra Ipsos viser imidlertid at mange nordmenn ikke vet hvordan de bruker kart og kompass.

I undersøkelsen oppgir hele 46 prosent av de spurte at de i liten grad eller ikke kan bruke dette.

Det bekymrer fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

– Det er synd at så mange er usikre på hvordan de orienterer seg i naturen uten Google Maps og GPS. Man er jo slett ikke garantert å ha verken nettdekning eller strøm når man ferdes i skog og mark, sier fungerende generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Siri Meland.

Tallene viser også betydelige kjønnsforskjeller. Mens 36 prosent av menn oppgir at de i stor grad mestrer bruk av kart og kompass, svarer kun 9 prosent av kvinner det samme.

Heldigvis er dette kunnskap som det er fullt mulig å tilegne seg også i voksen alder, understreker Meland.

– Turorientering er en veldig god måte å øve på. Det handler rett og slett om å komme seg ut og prøve seg frem i terrenget. Men er du nybegynner kan et kurs hjelpe deg å komme i gang, sier hun.

Både Norges Orienteringsforbund og Den Norske Turistforening tilbyr jevnlig nybegynnerkurs i kart og kompass. I tillegg har blant andre Kartverket gratis læringssider på nettet.