Kun elbiler på topp 20 i mars

I mars passerte elbilandelen i Vestland fylke 90 prosent og det slås rekorder over hele landet. Men fortsatt har regjeringen en jobb å gjøre, mener Elbilforeningen.

Blid som ei sol: Christina Bu i Elbilforeningen er glad for at elbilen er populær i Norge.

I mars måned var 86,1 prosent av alle nye biler elbiler, og blant nybilkjøperne hele første kvartal valgte 8 av 10 elbil. Begge deler er ny rekord.

– Nordmenn elsker elbiler, og elbilsatsingen kutter klimagassutslipp i stor skala. For første gang har vi en måned hvor de 20 mest solgte bilene alle er elbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Trenger bedre elbilpolitikk for leasing, firmabiler og varebiler

Likevel ser Elbilforeningen utfordringer. Selv i rekordmåneden mars var bare 20,6 prosent av varebilsalget elektrisk. Elbilandelen for leasing- og firmabiler er på 67,8 prosent, mens den utgjør hele 95,7 prosent for privatpersoner som kjøper egen bil.

– Regjeringen har en jobb å gjøre for å bedre elbilers konkurransekraft i leasing, som firmabiler og i varebilmarkedet. Når de får gjort det, er Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg faktisk innen rekkevidde, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening har lenge påpekt at biler med utslipp har urimelig gunstige skatteregler når de er eid av leasingselskaper, og at dette gjør at elbiler konkurrerer dårligere enn når forbrukere kjøper egen bil. Da Stortinget behandlet statsbudsjettet sist høst ba de regjeringen utrede hvordan elbil kunne styrke konkurransekraften også når man leaser bil, eller trenger varebil.

– Det er på høy tid å sikre at elbilene vinner konkurransen også i leasing, og elvarebilene må også vinne større markedsandeler. Derfor ser vi ser fram til tiltakene som er varslet fra regjeringen i revidert nasjonalbudsjett denne våren, sier Bu.

Over 90 prosent elbilandel i Vestland

I mars hadde Vestland fylke en elbilandel i nybilsalget på sterke 91,3 prosent. Oslo ligger like bak med 89,5, hårfint foran Rogaland med 89,4 prosent. Generelt sett er salgstallene for elbil gode over hele landet, og fylkene ligger stort sett over 80 prosent elbilandel. Finnmark opplevde rekordhøyt elbilsalg i januar, men elbilandelen går noe tilbake i mars.

Tabell. Antall solgte elbiler i mars måned.

Fylke

Antall elbiler i mars

Elbilandel av total i mars

Akershus

Aust-Agder

Buskerud

Finnmark

Hedmark

Hordaland

Møre og Romsdal

Nordland

Oppland

Rogaland

Sogn og Fjordane

Telemark

Troms

Trøndelag

Vest-Agder

Vestfold

Østfold

Kilde til alle tall er Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.