Kultursektoren skal gjøre Norge grønnere

Kultursektoren vil bidra mer til bærekraftig utvikling i Norge, og nå går en rekke aktører sammen for å skape et grønt veikart.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og kulturminister Trine Skei Grande.

I dag var kulturvirksomheter, organisasjoner og politikere samlet for en storstilt lansering av arbeidet med å skape et grønt veikart for kultursektoren.

− Kultursektoren har kraften til å til å bevege hele Norge i en mer bærekraftig retning. Vi ønsker å være drivkraften bak det grønne skiftet for kunst- og kulturfeltet, og vil gjerne ha med hele kultur-Norge på denne satsingen, sier Rhiannon Edwards, leder for Virke kultur og opplevelser.

Hovedorganisasjonen Virke, Norske Konsertarrangører, Norsk teater- og orkesterforening og Norske kulturhus er initiativtakere til veikartet. Norge har kulturvirksomheter over hele landet, de er mange, de gir arbeidsplasser i hvert et hjørne av landet, og bidrar til transport og forbruk. Initiativtakerne mener sektoren har et ansvar for å forminske klimaavtrykket de selv og leverandører deres har, og ikke minst for å formidle kunnskap, inspirere og skape gode holdninger.

− Mange tenker ikke primært på kultursektoren i sammenheng med klima og bærekraft, men sektoren har store muligheter og dermed også et stort ansvar. Formålet med å utarbeide et grønt veikart er både å bli bedre selv, og å inspirere andre til bidra til å løse klimautfordringen, sier Tone Østerdal, daglig leder av Norske Konsertarrangører og en av initiativtakerne til veikartet.

Engasjerte statsråder

Kulturminister Trine Skei Grande og klima- og miljøminister Ola Elvestuen var til stede for å understreke viktigheten av kultursektorens bærekraftssatsning.

− Kultursektoren er stor og voksende i Norge. Den er en viktig arbeidsgiver, næring, og del av Norge som turistdestinasjon. Det er en sektor med store ringvirkninger – med det følger ansvar og mulighet til å bidra til det grønne skiftet. Derfor er det av stor betydning at en samlet sektor tar dette initiativet. Jeg ser frem til å få gode innspill på hvordan myndighetene kan spille på lag med sektoren i dette viktige arbeidet, sier Skei Grande.

Klima- og miljøministeren peker på viktigheten av å få med alle norske virksomheter om klimamålene skal nås.

− Regjeringen har ambisiøse klimamål. Da må alle sektorer med. Det er en stor omstilling som står foran oss. Kultursektoren har en særlig sterk posisjon for selv å ta ansvar samtidig som de øker bevisstheten, kunnskapsnivået og engasjementet for klima og miljø, sier Elvestuen.

Erika Bruun
Kommunikasjonsrådgiver, Virke
tlf. 412 36 588
erika.bruun@virke.no

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og kulturminister Trine Skei Grande.
Rhiannon Edwards, leder for Virke kultur og opplevelser.
Tone Østerdal, daglig leder av Norske Konsertarrangører.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22.000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke