Kulde gir økt brannfare

Vinterkulden har satt seg i store deler av landet, og det er ventet enda kaldere vær enkelte steder i dagene fremover. Norsk brannvernforening frykter flere boligbranner som følge av sprengfyring i kulda.

Januar og desember er de store brannmånedene i Norge. Foto: Oslo brann- og redningsetat

- Vi ser det samme hvert år. Når vinteren er på det kaldeste fyrer vi naturligvis mer. Belastningen på det elektriske anlegget øker og vi fyrer mer i ovn og peiser. Dette øker risikoen for boligbrann, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Januar og desember er de store brannmånedene i Norge, og Søtorp peker spesielt på brannfaren ved overbelastning av elektriske anlegg. Eldre el-anlegg bør kontrolleres og eventuelt oppgraderes av en autorisert installatør.

- Det gjelder ikke minst anlegg med porselenssikringer som kanskje er dårlig vedlikeholdt og underdimensjonert i forhold til hva husholdningen benytter av elektrisk utstyr, påpeker Søtorp.

For å forebygge brann i kuldeperioder med stor belastning på det elektriske anlegget anbefaler Brannvernforeningen en jevnlig sjekk i sikringsskapet. Om det lukter svidd eller sikringer er så varme at de er ubehagelig å berøre, bør man umiddelbart redusere strømforbruket og kontakte en autorisert installatør.

- Unngå dessuten bruk av skjøteledninger til elektriske varmekilder som panelovner og vifteovner med høy wattstyrke, poengterer Søtorp videre.

For alle som benytter vedfyring til oppvarming av boligen, er det viktig å forvisse seg om at skorsteiner og ildsteder er i orden. I tvilstilfeller bør man få skorstein og ildsteder sjekket av fagfolk på området.

En vanlig feil i forbindelse med vedfyring er å fylle opp ovn eller ildsted med store mengder ved. Under fyringen holdes trekkventilene mest mulig gjenskrudd. Dette kalles rundfyring og medfører dannelse av beksot i skorsteinen. Mye beksot kan føre til brann i skorsteinen.

- Rådet vårt er å benytte mindre og hyppigere ilegg av ved kombinert med god trekk. Det gir både en renere og mer økonomisk forbrenning, forklarer Søtorp.

Rolf Søtorp, adm. direktør i Norsk brannvernforening