Kronprinsen og ungdommer døpte Yara Birkeland, verdens første utslippsfrie containerskip

Brevik, 29. april 2022: 500 ungdommer og Kronprins Haakon feiret dåpen av Yara Birkeland, verdens første elektriske og selvkjørende containerskip med nullutslipp. Pernille Gundersrud og Malene Moen Straume, begge 12 år, fikk æren av å være gudmødre.

- Her på havna i dag står vi midt i framtiden. Jeg har fulgt arbeidet med Yara Birkeland i fem år, og har sett veldig fram til denne dagen. Skipsfart står for 2% av det årlige CO2 utslippet i verden. Om vi klarer å redusere dette til et minimum, vil det ha store positive konsekvenser for jorda, for dere når dere blir voksne, og for barna og barnebarna deres, sa H.K.H. Kronprins Haakon til publikum da han deltok på skipsdåpen av Yara Birkeland ved Grenland Havn fredag.

Sammen med rundt 500 skoleungdommer fra Porsgrunn i femte, sjette og syvende klasse hyllet Kronprinsen samarbeidet som har bidratt til å realisere det unike skipet.

Klimaengasjert ungdom

Pernille Gundersrud ved Klevstrand skole og Malene Moen Straume ved Brevik skole, begge elever i 7. klasse, fikk æren av år være gudmødre for Yara Birkeland. De to er klimaengasjerte ungdommer og aktive i elevrådet ved skolen.

- Kampen for å redusere klimakrisen og bidra til å få ned farlige CO2-utslipp, er vår viktigste oppgave. Å begrense global oppvarming handler om vår fremtid og hvilken jordklode vi skal vokse opp på, sier Pernille Gundersrud.

-Ungdommen representerer fremtiden, slik som Yara Birkeland. Derfor er vi utrolig stolte over å få lov til å være gudmødre. Skipet skal gå i rute mellom Yaras gjødselfabrikk i Porsgrunn og havnen i Brevik, og erstatter 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året, sier Malene Straume.

Champagneflaske av is

-Vi døper deg «Yara Birkeland». Måtte hell og lykke følge deg på dine oppdrag og måtte du inspirere andre i kampen for et bedre klima og miljø, sa de to gudmødrene før de kastet en spesiallaget champagneflaske av is mot baugen av skipet.

Navnet «Yara Birkeland» er etter en av Norges fremste forskere, fysikkprofessor Kristian Birkeland. På begynnelsen av 1900-tallet fant han hvordan det var mulig å utvinne nitrogen fra luft til bruk i mineralgjødsel. Dette ga grunnlaget for å etablere Yara, det første selskapet i det som i dag er en verdensomspennende industri for mineralgjødsel, og en nødvendighet for å brødfø verden.

En dristig beslutning

-Dette er en merkedag for Yara. I 2017 tok vi en dristig beslutning: Vi ville bygge verdens første nullutslipps-containerskip. I dag, fem år senere, feirer vi denne beslutningen. Yara Birkeland er et resultat av teknologi, samarbeid og framtid i fokus, sier Yara-sjef Svein-Tore Holsether.

Yara har utviklet det batteridrevne skipet i samarbeid mellom flere norske aktører. Teknologiselskapet Kongsberg Maritime er ansvarlig for utvikling og leveranse av teknologien. Skipet er bygget ved Vards verft i Brattvåg. Skipet skal driftes fra Horten, av joint venture-selskapet Massterly, eid av Wilhelmsen-gruppen og Kongsberg-gruppen. Statseide Enova har støttet utviklingen av Yara Birkeland med 133,5 millioner kroner.

Vitenskapsshow

På dåpsdagen arrangerte Yara et spektakulært vitenskapsshow med fysiker og NRK-profil Andreas Wahl for skoleungdommer fra Brevik, Grønli, Klevstrand og Stridsklev skoler. Skuespiller Gard Eidsvold, som har turnert med Riksteateret med teaterstykket «Birkeland & Eyde», fortalte hvordan samarbeidet mellom forskeren Kristian Birkeland og forretningsmannen Sam Eyde la grunnlag for det som i dag er to av Norges største selskaper: Yara og Hydro.

- Det krever mot å skape noe nytt. Det krever investering, tålmodighet, og at man ikke gir seg etter første forsøk. Innovasjon krever prøving og feiling – og prøving igjen – helt til man lykkes. Det har dere som har jobbet i Yara gjennom mange år vært med på flere ganger før gjennom selskapets historie, sa kronprins Haakon. Tidligere på dagen besøkte han prilletårnet på Yaras anlegg på Herøya industripark. Tårnet, med sine 23 etasjer Norges høyeste bygning i tre år da det stor ferdig i 1987. Bygget er 109 meter høyt og brukes i produksjonen av gjødselpellets. Flytende masse føres opp til toppen av bygget, og slippes deretter ned. I fallet kjøles massen ned, størkner og lander som harde pellets. Fra toppen av Prilletårnet fikk Kronprinsen en fantastisk utsikt over Herøya Industripark, Frierfjorden og det meste av ruten der Yara Birkeland skal gå.

Fakta Yara Birkeland

• Yara Birkeland er verdens første elektriske og autonome containerskip med nullutslipp. Skipet skal gå i rute mellom Yaras gjødselfabrikk i Porsgrunn og havnen i Brevik, og erstatter 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året. Yara Birkeland vil bidra til å redusere NOx (nitrogenoksid) og CO2-utslipp, forbedre trafikksikkerheten ved at transporten av gjødsel flyttes fra vei til sjøs, redusere veistøvdannelse og redusere trafikkstøy.
  • Skipet er utviklet i samarbeid mellom flere norske aktører. Teknologiselskapet Kongsberg Maritime er ansvarlig for utvikling og leveranse av teknologien hos Yara Birkeland. Dette gjelder sensorer og integrasjon som kreves for fjernstyring og autonome operasjoner, samt elektrisk fremdrift, batteri og kontrollsystemer.
  • Det batteridrevne skipet er bygget ved Vards verft i Brattvåg. Massterly, en joint venture mellom Wilhelmsen-gruppen og Kongsberg-gruppen, har driftsansvar for «Yara Birkeland» fra sin overvåknings- og operasjonssentral i Horten. Statseide Enova har støttet utviklingen av Yara Birkeland med 133,5 millioner kroner.
  • Yara Birkeland skal settes i drift i 2022. I første omgang vil det starte en toårig prøveperiode for å bli autonom og sertifisert som et autonomt, helelektrisk containerfartøy.

Fakta Yara Herøya

• Yara Porsgrunn er Norges største industripark og eksporterer til 90 land. Gjødsel fra Yara Porsgrunn sørger for mat til ca. 40 millioner mennesker hver dag. Yara Porsgrunn leverer også en rekke industrielle produkter: CO2 til industrielle formål samt kalksalpeter til for eksempel betongproduksjon, luktfjerning og til latexproduksjon. Produksjonskapasiteten er på 2 000 000 tonn NPK og 810 000 tonn Kalksalpeter. Omtrent halvparten går til Europa, resten hovedsakelig til Asia.
  • Yara har utviklet en lystgasskatalysator for å fjerne lystgass fra produksjonen. Siden 2004 har den mer enn halvert klimagassutslippene, og den selges globalt. Samlet sørger denne oppfinnelsen for en årlig utslippsreduksjon på 23 millioner tonn CO2–ekv. tilsvarende cirka halvparten av Norges samlede utslipp.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Brede Hertzenberg
Head of Communications
Mobile: +47 906 09 009
E-mail: brede.hertzenberg@yara.com

Om Yara

Yaras misjon er å sørge for mat til verdens befolkning og å verne om jordkloden. Basert på vår visjon om en verden uten sult og en vel ivaretatt planet har vi utviklet en strategi som fremmer langsiktig verdivekst, bærekraftig plantenæring og nullutslippsløsninger for produksjon av gjødsel og energi. Yaras ambisjon er å utvikle fremtidens klimapositive matkjede, en kjede som skaper verdi for våre kunder, aksjonærer og samfunnet for øvrig, og som leverer bærekraftig mat.

For å nå vår ambisjon, har vi også satt oss i førersetet for utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk og samarbeider tett med partnere i hele verdikjeden for å gjøre matproduksjon mer effektiv og bærekraftig. Gjennom Yaras Clean Ammonia-virksomhet har vi et mål om å bidra til hydrogenøkonomien og å drive den grønne omstillingen innen skipsfart, gjødselproduksjon og annen energiintensiv industri.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa og har etablert seg som industriens ledende plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell og globale tilstedeværelse, med 17 000 ansatte og drift i over 60 land, har vi skapt avkastning på en ansvarlig måte over tid. I 2021 hadde Yara en omsetning på 16,6 milliarder USD.

For mer informasjon om selskapet, se www.yara.com

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

FRO – Private acquisitions of Euronav shares in exchange for Frontline shares completed28.5.2022 12:01:09 CEST | Press release

FRO – Private acquisitions of Euronav shares in exchange for Frontline shares completed Frontline Ltd. (“Frontline” or the "Company") (NYSE: FRO – OSE: FRO) announces that it has agreed to acquire a total of 5,955,705 shares in Euronav N.V. (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav”) representing 2.95% of the outstanding shares in privately negotiated share exchange transactions with certain shareholders of Euronav N.V. where such shareholders of Euronav N.V. receive consideration shares in Frontline. Frontline will issue a total of 8,337,986 new shares as a result of these transactions, equivalent to an exchange ratio of 1.4. Frontline will be entitled to the declared USD 0,06 dividend to be paid by Euronav on the acquired shares on 8 June 2022. Settlement is expected to take place on or about 1 June 2022 by delivery of existing shares through a share lending arrangement with Frontline's main shareholder Hemen Holding Ltd. Following completion of the issue of the new Frontline shares, F

FDA approves Novartis Kymriah® CAR-T cell therapy for adult patients with relapsed or refractory follicular lymphoma28.5.2022 00:58:29 CEST | Press release