Kronprins Håkon: – Veldig bra at noen går foran

Onsdag 7. november vant Yara Birkeland Næringslivets Klimapris. Under ZERO-konferansen torsdag tok kronprins Haakon seg tid til å se på Yara Birkeland, verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip.
VELDIG SPENNENDE:  – Det var veldig spennende å høre mer om prosjektet. Jeg har jo hørt om det i flere år. Det er veldig bra at noen går foran, og lager et transportfartøy som både er fullt batteridrevet, og autonomt samtidig. Dette er et ambisiøst prosjekt som det blir spennende å følge videre, sa kronprinsen om Yara Birkeland.
VELDIG SPENNENDE: – Det var veldig spennende å høre mer om prosjektet. Jeg har jo hørt om det i flere år. Det er veldig bra at noen går foran, og lager et transportfartøy som både er fullt batteridrevet, og autonomt samtidig. Dette er et ambisiøst prosjekt som det blir spennende å følge videre, sa kronprinsen om Yara Birkeland.

Torsdag besøkte den norske kronprinsen Yaras stand under ZERO-konferansen som avholdes på Skur 13. Der fikk han høre mer om prosjektet Yara Birkeland, som dagen før vant Næringslivets Klimapris.

– Det var veldig spennende å høre mer om prosjektet. Jeg har jo hørt om det i flere år. Det er veldig bra at noen går foran, og lager et transportfartøy som både er fullt batteridrevet, og autonomt samtidig. Dette er et ambisiøst prosjekt som det blir spennende å følge videre, sa kronprinsen.

Han berømmet også det norske næringslivet for sin innovasjonskraft.

– Betyr mye for oss

Bjørn Tore Orvik, prosjekteier for Yara Birkeland, mottok prisen på vegne av Yara under Zerokonferansen onsdag kveld.

– Å motta denne prisen betyr mye for oss. Prosjektet Yara Birkeland viser hva man kan få til med samarbeid om klimaløsninger. I Yara har vi som mål å mette jordas befolkning mens vi ivaretar klima og miljø. Derfor ser vi etter nye og smarte løsninger i alle ledd, og denne prisen inspirerer oss til å finne opp flere løsninger og konsepter som vil gjøre matproduksjon mer effektivt og bærekraftig, sier Orvik.

Miljøstiftelsen ZERO mottok hele tjue nominasjoner til Næringslivets klimapris fordelt på atten ulike tiltak.

Yara og Kongsberg vant prisen for å ha utviklet verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. I følge juryen vil Yara Birkeland bidra til å fjerne utslipp ved å flytte transport fra vei til sjø, og i tillegg muliggjøre nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt.

Fra 2020 vil Yara Birkeland gå i rute mellom Yaras gjødselfabrikk i Porsgrunn og havnene i Larvik og Brevik, og erstatte hele 40 000 turer med dieseldreven lastebiltransport hvert år.

Næringslivets klimapris deles ut for femte gang i år og er et samarbeid mellom NHO, NTNU og ZERO.

For mer informasjon:

Kristin Nordal, Head of External Communications

Kristin.nordal@yara.com

Mobil 900 15 550

Fakta Yara Birkeland:

• Det er verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip og skal erstatte dagens lastebiltransport av gjødsel.
  • Skipet bygges av det norske Verftet Vard, et ledende selskap innen design og bygging av spesialfartøy.
  • Selskapet Kongsberg har ansvaret teknologien og for alt av utstyr som er nødvendig for at skipsferden skal bli autonom.
  • Det skal sjøsettes i 2020 og være selvgående innen 2022.

Bilder

Last ned bilde
NORSK INNOVASJON: – Norske selskaper har drevet med innovasjon i lang tid, innenfor flere sektorer – og jeg tror det er noe norske selskaper er veldig gode til. Det er mye god innovasjonskraft i det norske næringslivet – både blant entreprenørene, og blant de større mer etablerte selskapene.
Last ned bilde

I samarbeid med kunder og partnere dyrker Yara kunnskap for å brødfø verdens befolkning og ta vare på kloden, for å oppfylle vår visjon om et samfunn bygget på samarbeid, en verden uten sult og respekt for kloden vår. Våre løsninger for plantenæring og presisjonslandbruk øker bøndenes avlinger og produktkvalitet, med redusert miljøavtrykk. Våre miljøløsninger og industriløsninger forbedrer luftkvalitet, reduserer utslipp og er viktige ingredienser i utviklingen av en rekke andre produkter.
Vi har en åpen bedriftskultur som vektlegger mangfold og inkludering, og vi fremmer sikkerhet og integritet hos våre ansatte, leverandører, forretningspartnere og samfunnet for øvrig.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å løse den økende sulten i Europa, og er i dag tilstede over hele verden med mer enn 16.000 ansatte og operasjon i over 60 land. I 2017 hadde Yara en omsetning på 93,8 milliarder kroner. Se www.yara.com for mer informasjon.

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA