Kronprinsparets Fond

Kronprins Haakon åpner nytt ungdomstilbud i Drammen

Nå introduserer Kronprinsparets Fond utviklingsprogrammet «Flyt» for ungdom i Drammen. Programmet skal gi ungdom verktøy for å skape et godt liv. På første samling, 7. oktober, er H.K.H. Kronprins Haakon med ungdommen på blant annet «vennebingo» og «love shades».
Kronprins Haakon kommer til Drammen 7.oktober og åpner "Flyt", som er Kronprinsparets Fonds program for ungdom. Foto: Katrine Lunke, Apeland.

Kronprinsparets Fond har siden 2011 støttet prosjekter for å engasjere og inkludere ungdom i samfunnet. Flyt er et tilbud til ungdom i 10. klasse, der de lærer praktiske grep for å møte utfordringer i hverdagen på en bedre måte. 25 unge i Drammen skal bruke høstferien og en rekke ettermiddager i tiden framover på Flyt.

– Flyt er et kjent begrep innen psykologi, og beskriver en situasjon der man er motivert, tilfreds og går helt opp i det man holde på med. Vårt mål med Flyt er å hjelpe unge med å ta gode valg i overgangen fra ungdomsskole til videregående skole, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Flytprogrammet ble testet i forrige skoleår, og introduseres i høst i tre kommuner. Målet er at tilbudet skal bli landsdekkende. Programmet er utviklet i samarbeid med Voksne for Barn, og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Stiftelsen Dam, Wilstar og Egmont Fonden.

– Flyt dekker et behov hos ungdom, og vi i Sparebankstiftelsen DNB er glade for å støtte et program som bidrar til at flere unge kan få gode liv og gjennomføre videregående skole, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB. Støylen ser fram til å se Flyt i praksis i Drammen sammen med Kronprins Haakon.

Kronprins Haakon ankommer Flyt i Dronninggata 15 (Kompetansesenteret for barnehage, skole og oppvekst) mandag 7.oktober kl. 15.30 og deltar den første timen av samlingen.

Akkreditering for pressen innen torsdag 3.oktober kl. 14.00 til Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond, irene@kppfond.no.

Om Kronprinsparets Fond

Kronprinsparets Fond

+47 22 04 87 00http://kronprinsparetsfond.no

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience og IT-opplæringen GET Academy. Vi driver ungdomsprogrammet Flyt. Våre partnere er DNB, Egmont Fonden, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB og Wilstar. Probonopartnere er Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm.

Følg pressemeldinger fra Kronprinsparets Fond

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kronprinsparets Fond på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kronprinsparets Fond