Kronikk: "Vi skal snakke om det som ikke fungerer i trafikken"

Når vi snakker om trafikksikkerhet, skal vi snakke mest om det vi ikke lykkes med. Det er tall bak det ene tallet på drepte. Det er de mange skadde, deres familie og venner.
Trenden nedover
Vi forsetter trenden nedover. Ser vi tilbake til tusenårsskiftet omkom 341 i trafikken. For et tiår siden var det om lag 200.
I 1970 var dødstallene seks ganger så høye som i dag. Siden den gang har det blitt mange flere biler, og mer enn tre ganger så mange kjørte kilometer.
87 drepte er ingen hvilepute, det er fortsatt en katastrofe i sakte film. Men tallet 87 er et bevis på at visjon om null drepte og hard skadde er mulig å strekke seg etter.
Status 2021
Bak 2021-tallene ser vi:
- Færre fatale møteulykker og utforkjøringsulykker.
- Omkomne fotgjengere ble halvert fra 14 til sju. Det er den største nedgangen for en enkelt gruppe i 2021.
- Antall drepte syklister ble redusert fra fem til tre.
- 15 MC-førere omkom. Det er fire færre enn året før, men betyr at én av seks trafikkdrepte er en motorsyklist. MC-føreren har en svært høy ulykkesrisiko.
- I fjor omkom færre i aldersgruppen 45 – 54 og eldre over 75 år.
Bytrafikken må bli sikrere
Vi vil at flere skal ta seg fram i byer og tettsteder som fotgjengere og syklister. 22 prosent av reisene skjer ved at vi går på våre egne bein. Dette må vi verne om. Det er viktig for bymiljøet og helsa vår.
I 2019 omkom ingen under 14 år. I 2021 omkom dessverre tre barn under 14 år i trafikken. Det var en fotgjenger på åtte år, en syklist på 14 år og en passasjer i personbil på ti år.
Trenden med færre ulykker har over tid ikke vært like markant for myke trafikanter som for bilister, og dette er en stor utfordring.
En avtale om at du tar ditt ansvar!
Hver trafikanttype har sine utfordringer. La det være sagt: Visjonen om null drepte og hardt skadde krever mye av stat og kommune som forvalter veiene. Som trafikant må hver og én gjøre sitt.
For eksempel: En MC-fører har en skyhøy ulykkesrisiko sammenlignet med en bilfører. Det er mange forklaringer, men ulovlig høy fart er én av dem.
Ruspåvirket kjøring er et problem som heller har økt enn avtatt.
Å feste sikkerhetsbeltet er en veldig liten innsats for egen sikkerhet. De få som ikke bruker setebeltet er kraftig overrepresentert i dødsulykkene.
Folkebevegelse
Norge har i flere år vært landet med færrest dødsulykker i Europa regnet etter folketall. Vi har verken den mest moderne kjøretøyparken eller veiene med høyest standard. Men i Norge er det mange som jobber sammen for å dele kunnskap og spre god trafikkultur.
Trafikksikkerhet er en folkebevegelse, og i den bevegelsen er det plass til alle!
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland
Statens vegvesen
Nøkkelord
Bilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom