Kronesvekkelsen kan skape gjeldsproblemer

Den svake kronen skaper problemer. Administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen, tror både bedrifter og privatpersoner vil slite med økende inkassogjeld. Kredittkortgjeld etter sommerferien kan bli særlig utfordrende.

–  Vi ser spesielt at bedrifter som lever av import sliter. De har fått en kraftig økning i innkjøpsprisene, samtidig som den generelle kostnadsøkningen i samfunnet tynger dem. Handelsbedrifter er særlig i faresonen, og så langt i år ser vi en 65 prosents økning antall i konkurser for denne type virksomheter, sammenlignet fjoråret, sier Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor.

Norske kroner har blitt mye svakere mot viktige valutaer som euro og dollar det siste året. Men også mot svenske og spesielt danske kroner, vil det bli merkbart dyrere for ferierende nordmenn i sommer.

Dyr kredittkortgjeld blir enda dyrere

Etter noen gode år med nedgang i inkassogjelden under pandemien, har nordmenns totale inkassogjeld nå begynt å øke. Ifølge Finanstilsynet økte gjelden med 1,4 milliarder i løpet av høsten 2022. Det førte til at nordmenn ved inngangen til 2023 totalt hadde rundt 116,6 milliarder kroner i inkassogjeld. Med økende inflasjon og høyere renter har denne trenden fortsatt. For nordmenn vil det også bli mye dyrere sommerferier utenlands.

– Sommerferien har blitt betydelig dyrere som følge av valutakursendringer. Vi vet at mange nordmenn betaler sydenferien med kredittkortet sitt. Vi frykter hva som skjer når dette skal betales tilbake, sier Nysteen.

Sett opp budsjett

Nysteens klare beskjed til kundene er at de må sette opp et feriebudsjett, og ikke bruke mer penger enn de kan betale tilbake. Og skulle kravene gå så langt som til inkasso, må du for all del ikke stikke hodet i sanden.

– Vår oppfordring er derfor at kundene som har problemer med å betale gjelden sin tar kontakt med oss slik at vi kan finne gode løsninger. Ved å ta tak i problemet tidlig reduserer vi risikoen for at flere nordmenn får store økonomiske problemer, sier Nysteen.

Klaus-Anders Nysteen i Kredinor

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no