Kristin Kloster Aasen valgt inn i IOCs styre

Kristin Kloster Aasen ble under dagens IOC-sesjon i Tokyo valgt inn som nytt medlem i IOCs Executive Board, som er IOCs styre. Kloster Aasen er valgt for en fireårs-periode.

Foto: Geir Owe Fredheim

- Jeg er svært glad for tilliten jeg har fått av mine kolleger i IOC. Min hovedmotivasjon for å ønske en plass i styret, er å bidra til å styrke og videreutvikle IOCs vedtatte strategier, og jeg ser frem til å sitte enda tettere på oppfølgingen av arbeidet i organisasjonen.

IOCs Executive Board består av IOCs president, fire visepresidenter og ti øvrige styremedlemmer. Executive Board er IOCs høyeste organ mellom de årlige sesjonene, hvor alle IOCs medlemmer møtes.

Kristin Kloster Aasen er i kraft av å være IOC-medlem, også en del av idrettsstyret. Hun har ti år bak seg som styremedlem i NIF, hvorav åtte som visepresident (2011-2015 og 2015-2019). Kloster Aasen ble valgt som IOC-medlem i 2017.

- Dette er først og fremst en tillitserklæring til jobben som Kristin Kloster Aasen har gjort i IOC. Vi i idrettsstyret er glade og stolte over at Kristin nå trer inn i en av de mest sentrale posisjonene i den olympiske bevegelsen. Sammen med vårt styremedlem Astrid Uhrenholdt Jacobsen, som også er IOC-medlem og medlem av IOCs utøverkomité, er vi sikre på at Kristin positivt vil bidra til å videreutvikle IOC i årene som kommer i henhold til de igangsatte reformprosessene.

Les mer om IOCs Executive Board her:  https://olympics.com/ioc/executive-board

Foto: Geir Owe Fredheim

Påminnelse: Pressebrief om forslag til regelverk for bruk av simulert høyde og ny internasjonal strategi for norsk idrett15.9.2021 08:45:03 CEST | Presseinvitasjon

Norges idrettsforbund inviterer pressen til en kort orientering om to aktuelle saker som skal behandles på det ekstraordinære idrettstinget 16.-17. oktober: Norsk idretts internasjonale strategi for å fremme idrettens verdier og samfunnsrolle. Sak to: Retningslinjer for bruk av simulert høyde som skal sikre en trygg og forsvarlig bruk.

Ny idrettsstrategi og et krafttak for aktivitet, mangfold og inkludering3.9.2021 13:38:13 CEST | Pressemelding

I dag la regjeringen frem idrettsstrategien «Sterkere tilbake – en mer inkluderende idrett». For å følge opp strategien bevilger myndighetene ytterligere betydelige tilskudd gjennom spillemidlene. I tillegg vil det etableres en ny søknadsbasert ordning for barn og unge. Tilskuddene skal bidra til å dempe de negative konsekvensene av koronapandemien, samt styrke aktivitetsskapende tiltak og tiltak for inkludering og mangfold i norsk idrett.