Kristin Kloster Aasen skal lede IOCs Future Host Summer Commission

IOC-medlem Kristin Kloster Aasen, som også er medlem av Idrettsstyret, er oppnevnt som leder av IOCs Future Host Summer Commission. Avgjørelsen ble tatt i IOCs Executive Board torsdag 3. oktober.
Kristin Kloster Aasen. Foto: Geir Owe Fredheim

Kommisjonen som Kloster Aasen skal lede har i oppgave å være i dialog med potensielle vertsbyer, vertsregioner eller vertsland for sommer-OL og Paralympics, og skal levere innstillinger på fremtidige arrangører til IOCs Executive Board. Det er IOC-sesjonen i plenum som endelig fatter vedtak om hvem som blir olympiske og paralympiske arrangører.

- Jeg, og hele Idrettsstyret, er utrolig glade for denne nyheten. Kristin har en lang og imponerende fartstid som tillitsvalgt på alle nivå i norsk idrett, og hun er en strålende representant for den norske idrettsbevegelsen og våre idrettsverdier internasjonalt. IOC har funnet en person med tillit og integritet til dette viktige vervet. Vi har store ambisjoner om  at norsk idrett skal få større innflytelse på den internasjonale arena, og denne oppnevnelsen er en bekreftelse på at Norges stemme og norske verdier er ønsket i utviklingen av den olympiske bevegelse, sier Idrettspresident Berit Kjøll.

Det er etablert to Future Host Commissions; én for sommer-OL/PL og én for vinter-OL/PL. Rumenske Octavian Morariu er oppnevnt som leder for kommisjonen som skal jobbe med å finne fremtidige vinter-OL/PL-arrangører. Kommisjonene er et resultat av den siste reformrunden knyttet til de olympiske og paralympiske søknadsprosessene. Disse prosessene vil i fremtiden være langt mer fleksible enn tidligere, og tar nå form av en aktiv og målrettet dialog mellom mulige vertsbyer og IOCs Future Host Commissions.

- Jeg er både glad og ydmyk over den tilliten som er vist meg ved tildelingen av dette vervet. De olympiske søknadsprosessene har endret seg betydelig de siste årene, og da særlig med hensyn til bærekraft, olympisk arv og nøkternhet og kostnadseffektivitet i søknads- og gjennomføringsfasene. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven, sier Kristin Kloster Aasen.

Kristin Kloster Aasen ble valgt som IOC-medlem høsten 2017, og sitter også som medlem av IOCs kommisjon for olympisk arv og bærekraft. Hun var også medlem av IOCs evalueringskommisjon for vinter-OL/PL 2026.

Les mer om de siste reformene i IOCs søknadsprosesser her: https://www.idrettsforbundet.no/nyheter/2019/videre-modernisering-av-de-olympiske-soknadsprosesser/

Kristin Kloster Aasen. Foto: Geir Owe Fredheim