Kristiansand kommune er årets medlem 2022

Hold Norge Rent kårer Kristiansand kommune til årets medlem 2022 for kommunens store engasjement og mangeårige innsats mot forsøpling.
Foto: Kristiansand kommune
Medlemsansvarlig i Hold Norge Rent, Carl Pedersen overrasket alle i Kristiansand kommune med utmerkelsen som «Årets medlem», til stor applaus under onsdagens Bystyremøte. Foto: Kristiansand kommune

Stort engasjement mot forsøpling

Hvert år siden 2016 har Hold Norge Rent kåret årets medlem. Utmerkelsen går til et medlem som har gjort en stor innsats mot forsøpling over tid eller for en spesiell innsats i løpet av året som har gått.

I 2022 hedres Kristiansand kommune med denne utmerkelsen både for kommunenes store engasjement og mangeårige innsats mot forsøpling over tid og for kommunens deltakelse i Havet begynner her i 2022.

– Kristiansand viser en ekstraordinær villig til å satse og prøve ut nye tiltak, og kommunen har blant annet jobbet for å bevisstgjøre næringslivet om egen rolle i forebygging av forsøpling, sier medlemsansvarlig Carl Fredrik Pedersen.

Medlem i Hold Norge Rent siden 2015

Kristiansand kommune har hatt et kontinuerlig fokus på å bekjempe forsøpling i en årrekke og har engasjert seg aktivt i frivillig opprydding.

Hold Norge Rent ble opprettet som medlemsorganisasjon i november 2014, og Kristiansand kommune ble medlem allerede i mars 2015, som vårt aller første kommunemedlem.

Allerede i 2018 vedtok Kristiansand kommune en handlingsplan mot marin forsøpling. I forbindelse med denne planen gjennomførte Hold Norge Rent og Kristiansand kommune et pilotprosjekt for kartlegging av forsøpling for å identifisere kilder og årsaker til forsøpling som igjen kan lede til målrettede tiltak.

– Vi ønsker særlig å takke Solvor Stølevik fra kommunens innovasjonsavdeling for å ta initiativ til dette samarbeidet, sier Pedersen.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt

Hold Norge Rent inviterer til dugnad mot forsøpling gjennom blant annet medlemskap, og våre medlemmer kommer fra både offentlig, privat og frivillig sektor.

Per i dag har Hold Norge Rent 122 medlemmer inkludert flere engasjerte kommuner og bedrifter.

– Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt, og Kristiansand kommune har gjort mye.  Vi gratulerer kommunen som årets medlem av Hold Norge Rent og håper innsatsen fortsetter i årene som kommer, avslutter Pedersen.

Carl PedersenPartneransvarlig

Carl er kontaktperson for våre medlemmer og samarbeidspartnere. I tillegg er han prosjektleder for Min bit av Norge – der alle kan velge seg et område av Norge de ønsker å holde rent. Carl kom til Hold Norge Rent i 2020 etter å hatt ansvar for flere kampanjer i Miljøagentene.

carl@holdnorgerent.no

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder