Kristiania henter prorektor fra OsloMet

1. august tiltrer professor Trine Johansen Meza som rektor ved Høyskolen Kristiania, men jakten på framoverlente ledere startet allerede i februar. Nå blir Sarah J. Paulson, dekan ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, prorektor for utdanning.

Sarah J. Paulson, født i Wisconsin i USA, er professor i nordisk litteraturvitenskap. Fra høsten blir hun med i ledergruppen til ny rektor ved Høyskolen Kristiania. Foto: Høyskolen Kristiania/Jonatan Quintero

Paulson har lang erfaring fra den norske universitets- og høyskolesektoren (UH-sektoren). Siden 1994 har norskamerikaneren sittet i ledende posisjoner ved NTNU i Trondheim, Nord universitet og OsloMet – storbyuniversitetet.

– Hun har en spennende profil, og det at hun har så mye erfaring fra andre universiteter i Norge tenker jeg også er en styrke for oss. På OsloMet har Paulson ledet et av de største fakultetene med hundrevis av ansatte og tusenvis av studenter. For Høyskolen Kristiania vil det være en fordel at hun kommer fra et stort system, sier Meza.

Høyskolen Kristiania er i stor vekst, noe også den ferske «Tilstandsrapport for høyere utdanning 2022» fra HK-dir (Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse) viser.

– Kristiania har fått mye medieomtale, har vokst og blitt synlig i UH-sektoren. Det er en interessant institusjon som det er spennende å bli kjent med, men dette er selvfølgelig en spennende mulighet for meg karrieremessig også, sier Paulson.

Sarah J. Paulson har en Ph.D. i Scandinavian Studies fra University of Wisconsin-Madison i hjemlandet. Avhandlingen skrev hun om Herbjørg Wassmos forfatterskap.

– Det vil være meningsfylt for meg å bidra til å gi relevante utdanninger av høy kvalitet til Norges befolkning, og å kunne bidra til at Høyskolen Kristiania oppnår sitt mål om universitetsstatus, sier Paulson.

Meza er kjempefornøyd med å få en professor i nordisk litteraturvitenskap inn i sitt kommende rektorat, og peker på at Paulsons bakgrunn passer spesielt godt inn i den kunstfaglige delen av høyskolen, School of Arts, Design, and Media.

– Paulson er veldig opptatt av studentenes suksess, av hvordan man skal tilrettelegge for at studentene skal få bruke sin erfaring samt hvordan man skal få aktivisert studentene. Dette er noe vi ved Kristiania også er svært opptatt av, og Paulson vil kunne bidra til fortsatt søkelys på dette, sier Meza.

Sarah J. Paulson. Foto: Høyskolen Kristiania/Jonatan Quintero

Høyskolen Kristiania leverer forskning og utdanning på fagskole, bachelor, master og doktorgradsnivå innen ledelse, organisasjon, markedsføring, kommunikasjon, informatikk, helsevitenskap, innovasjon og kunstfag. Med over 18 000 studenter, 800 ansatte, og et stort utdanningstilbud i Oslo, Bergen og på nett, er Høyskolen Kristiania Norges største uavhengige breddehøyskole, og Fagskolen Kristiania Norges største fagskole.

Kristianias oppdrag er å bidra til Norges sosiale og økonomiske utvikling gjennom problemdrevet og anvendt kunnskapsutvikling og -formidling, i nært samarbeid med arbeidslivet, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. For å kunne utføre dette oppdraget på en mest mulig effektiv måte, jobber Kristiania med å bli akkreditert som Norges første uavhengige universitet.

Høyskolen er organisert i fire faglige avdelinger, såkalte Schools:

I tillegg til høyskolestudier tilbyr stiftelsen høyere yrkesrettet utdanning gjennom Fagskolen Kristiania.

Vi er også tilbyder av nettstudier. I 1914 startet Ernst G. Mortensen skolen fordi han ville gjøre utdanning tilgjengelig for alle, uansett hvor i landet de bodde. Mer enn 100 år senere eksisterer vi i beste velgående, og med navnet Høyskolen Kristiania Nettstudier.

Høyskolen Kristiania har siden april 2019 vært medlem av European University Association.