Kristiania henter ny dekan fra UiO

Hans-Christian Åsheim skal lede School of Health Sciences ved Høyskolen Kristiania. Han kommer fra stillingen som leder av Institutt for oral biologi, det Odontologiske fakultet, ved Universitetet i Oslo (UiO).
Hans-Christian Åsheim på besøk i biomedisin laboratoriet ved Høyskolen Kristiania. 1. februar 2021 overtar han jobben som dekan ved School of Health Sciences. Foto: Jonatan Arvid Quintero

– Åsheim har solid erfaring både som forsker, leder og underviser. Hans brede kompetanse innen helsevitenskap vil være viktig i arbeidet med å bygge Norges første uavhengige universitet, sier rektor Arne H. Krumsvik om sin nye dekan som også ansettes som professor i immunologi.

Åsheim har vært med på en slik prosess før. I fire år ledet han Institutt for farmasi og bioingeniørfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), nå OsloMet. Der var han medlem av en gruppe for å utarbeide søknad om nytt ph.d.-program i Helsevitenskap ved fakultet for helsefag.

– Høyskolen Kristiania er et spennende sted. Her skjer det mye utviklingsarbeid, de har høye ambisjoner og mye energi. Det er mange flinke mennesker som jobber der. Jeg er veldig opptatt av dette samfunnsoppdraget med å utdanne gode kandidater til arbeidslivet, sier Åsheim.

Utdannet ved UiO

Åsheim er Cand. scient fra Avdeling for Molekylær Biologi, Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo (1988). Han er også Dr. Philos fra Det Medisinske Fakultet, Universitetet i Oslo, med avhandlingen: "Characterization of genes and gene products in B lymphocytes" (1994).

Bak seg har han ti års erfaring som instituttleder ved HiOA og UiO. Før det ledet han en forskningsgruppe på Radiumhospitalet og på Ullevål sykehus og har veiledet seks stipendiater frem til doktorgrad.

Den nye dekanen gleder seg til å være med på denne universitetsreisen sammen med sin nye arbeidsgiver. For ham er det kjent territorium å tenke nye tanker rundt dette. Åsheim er en som liker utvikling, noe han sier han i denne ansettelsesprosessen har skjønt det er mye av hos høyskolen.

Opplevde rekordvekst

Høyskolen Kristiania opplevde rekordvekst i 2020, der opptaket øket med nærmere 40 prosent fra i fjor. Tallet på studenter gikk fra 10 790 i 2019 til i overkant av 14 600 studenter i år. Les saken iKhrono her.

– Høyskolen Kristiania må være den mest spennende arbeidsplassen i sektoren for tiden, spesielt for en som en som liker utvikling. Det er nå det skjer, og jeg gleder meg til å være med å bidra på denne reisen.

School of Health Sciences har 60 ansatte, 1355 studenter i Oslo og Bergen, samt et stort antall studenter på nett. Siden 1. september har prorektor Trine Johansen Meza vært konstituert som dekan. Hun er professor i biomedisin og helsevitenskap. Prodekan for undervisning er Hilde Skjerve og prodekan for forskning og internasjonalisering er Adnan Kisa.

–  Åsheim tar over ledelsen av en avdeling i rivende utvikling med dyktige forskere og undervisere, sier Meza.

Dekanstillingen Åsheim tiltrer i ble ledig etter at Kristin Vinje begynte i jobben som ny NOKUT-direktør. Vinje ble også hentet fra UiO.

Den nye dekanen starter 1. februar 2021. Les Åsheims fulle CV her.

------------------------

Kontaktpersoner:

Påtroppende dekan Hans-Christian Åsheim, e-post: h.c.asheim@odont.uio.no, tlf. 454 35 209.

Rektor Arne H. Krumsvik, e-post: arne.krumsvik@kristiania.no, tlf. 915 86 575.

Prorektor Trine Johansen Meza, e-post: trinejohansen.meza@kristiania.no, tlf. 450 32 347.