Lotteri- og stiftelsestilsynet

Krisepakken for kultur, idrett og frivillighet: – Vi åpner for søknader like over påske

Fra 14. april kan arrangører som har måttet korona-avlyse, -utsette eller -stenge arrangementer, søke om støtte. – Dette er en omfattende ordning utviklet på kort tid og med en kortere søknadsfrist enn vanlig. Det krever at alle må bruke tiden godt, sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Gunn Merete Paulsen.
HØYT TEMPO: Direktør Gunn Merete Paulsen og Lotteri- og stiftelsestilsynet har jobbet raskt for å rigge et stort søknadssystem på kort tid, slik at arrangører av korona-avlyste, -utsatte eller -stengte arrangementer kan søke kompensasjon.

En rekke arrangementer er avlyste, utsatte eller stengte på grunn av koronaviruset. Nå er Kulturdepartementet klare med forskriften til krisepakken for kultur, idrett og frivillighet. Arrangører kan få kompensert for tapte billettinntekter, deltakeravgifter og merutgifter.

– Noe av det fineste i samfunnet vårt er hardt rammet av korona, og en viktig del av samfunnsoppdraget til Lotteri- og stiftelsestilsynet er å sikre frivilligheten. Kulturdepartementet har jobbet hardt med å få på plass forskriften og vi har holdt et høyt tempo med å rigge et stort søknadssystem på kort tid, sier Paulsen.

Ordningen Lotteri- og stiftelsestilsynet forvalter gjelder for arrangører innen kultur-, frivillig- og idrettssektoren, som er registrert i Frivilligregisteret innen 5. mars 2020. Rammen for ordningen er på 700 millioner kroner.

– Vi åpner for søknader like over påske. Men vi kommer til å legge ut informasjon og veiledning på nettsidene våre før påske, og vi håper søkerne bruker tiden fram til det blir åpnet for søknader til å sette seg inn i ordningen. Vi skal gjøre det vi kan for at informasjon er lett tilgjengelig, slik at søknadsprosessen blir så enkel som mulig for søkerne. Ordningen skal være enkel og ubyråkratisk og søknadsskjemaet vil bli enkelt å fylle ut, sier Paulsen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Gunn Merete Paulsen, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet. Tlf: 99 28 43 38, e-post: Gunn.Merete.Paulsen@lottstift.no

Bilder

Om Lotteri- og stiftelsestilsynet

Lotteri- og stiftelsestilsynet
Storehagen 1B
6800 FØRDE

57 82 80 00https://lottstift.no/nb/

Lotteri- og stiftelsestilsynet skal sikre ansvarlege pengespel, sterk frivilligheit og trygge stiftelsar. Les meir på www.lottstift.no

Følg pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lotteri- og stiftelsestilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet