Kringkastingssjefens språkpris til skaperen av 113, Helga Bones.

Vinneren av Kringkastingssjefens språkpris 2020 er Helga Bones ved NRK Troms og Finnmark.
Prisen ble overrakt på NRKs språkdag, til en intetanende Helga Bones. (Foto: Bernt Olsen/NRK)

Prisen ble delt ut i Tromsø av Nina Birgitte Einem, regionredaktør for NRK Region nord.

Juryen sier blant annet følgende om årets pris: «Kringkastingssjefens språkpris 2020 går til en medarbeider som gjennom to sesonger har loset publikum trygt gjennom personlige dramaer på kronglete veier, til vanns og til lands. Med en helt spesiell, nær og god kommentar har hun gitt verdighet til mennesker i ekstremt sårbare situasjoner i sjangeren dokumentar».

Dokumentarserien «113» har blitt en stor seersuksess, og juryen mener den språklige kvaliteten er en viktig del av suksessen. «For ved gjennomtenkt valg av ord, bruk av riktig stemning og energinivå, spiller kommentar og bilder på lag og forteller unike historier som både er viktige, rørende og morsomme», heter det videre i begrunnelsen.

I tillegg til manus og kommentar har Bones også hatt regi på begge sesongene av «113». Tidligere har prisvinneren hatt regi på sesong 2 av serien «Brøyt i vei» og en rekke enkeltstående dokumentarer. Hun har også arbeidet som skrivende journalist.

Bones får overrakt et bilde av Tromsø-kunstner Kari Rindahl Endresen.

Kringkastingssjefens språkpris går til en medarbeider eller en redaksjon som utmerker seg ved god språkbruk i tråd med språkreglene til NRK. Juryen legger særlig vekt på bruk av stilistiske virkemiddel og et sjangerbevisst språk. Tidligere vinnere er blant andre Tomm Kristiansen og Arve Uglum.

Juryen har bestått av Karoline Riise Kristiansen, språksjef i NRK (juryleder), Knut-Sverre Horn, medlem i NRKs språkstyre, Toril Opsahl, førsteamanuensis ved senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo og Terje Gilleshammer, leder i NRKs språkstyre.

- Dette er overveldende og veldig hyggelig, sa en rørt og glad prisvinner. (Foto: Bernt Olsen/NRK)
Aksel Sandberg og Stig Håkon Ballovarre. Foto: Marius Fiskum