Krever permitteringsstopp av bussjåfører

Kollektivselskapene har fått 1 milliard kroner i krisehjelp fra Stortinget, men permitteringene strømmer inn.

Til fritt bruk i saken. Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Stortinget gjør trolig det endelige vedtaket fredag 3. april, om å gi kollektivselskapene 1 milliard i krisehjelp for å dekke tapte billettinntekter. Kollektivtrafikkforeningen, fylkeskommunene, aktuelle arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner sendte 27. mars et felles brev til Stortinget med krav om slik kompensasjon.

- Vi er glade for at Stortinget lyttet til bransjen, men vil samtidig rette en pekefinger til våre egne. For når staten går inn og dekker tapte billettinntekter, så må bransjen vise ansvar og begrense permitteringer til et minimum, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

Yrkestrafikkforbundet er den største fagforeningen for bussjåfører i Norge. De opplever nå at det varsles permitteringer blant de som jobber i rutetrafikken, i tillegg til permitteringene innen kommersiell drift (turbuss, ekspressbusser, flybuss mv.).

- Det strømmer nå inn med permitteringer fra busselskapene, med begrunnelser i at kollektivselskapene kutter i rutetilbudet. Det er store variasjoner, men det kan virke som noen er litt vel ivrige etter å kutte i bemanningen, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.

- Vi forventer at når staten tar over store deler av tapene i billettinntektene, så må dette også komme sjåførene til gode i form av at færrest mulig trenger å melde seg på NAV. Jeg oppfordrer arbeidsgiverne å ha litt is i magen og heller stille krav om tilbakebetaling i ettertid fra staten, sier Jensrud. Han viser også til at det er viktig at det går flere busser enn det passasjerantallet tilsier i disse tider, for å kunne følge hygienerådene fra myndighetene.