Krever økt satsing på kollektivtrafikk

Et godt utbygd kollektivtilbud er avgjørende for å kunne skape en miljøvennlig transportsektor og for at Norge skal kunne nå sine klimamål, skriver Yrkestrafikkforbundet i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan (NTP).

Til fritt bruk i saken: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

- For å forbedre kollektivtilbudet, må tiltak som øker fremkommeligheten prioriteres. Det handler om utbygging av flere kollektivfelt inn og ut av de største byene, økt bruk av signalprioritering og hive elbilene ut av kollektivfeltene, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet.

- For at befolkningen skal velge å reise kollektivt, må tilbudet bedres og prisene reduseres. Det er også viktig å ha et attraktivt kollektivtilbud i distriktene, slik at det også der finnes alternativer, sier Klungnes.

Forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge tar i høringsuttalelsen til NTP også til orde for økt satsing på jernbane.

- InterCity-tilbudet med dobbeltspor mellom Lillehammer, Halden, Skien og Oslo må prioriteres. I den forbindelse må jernbanefremkommeligheten gjennom Oslo bedres og Ringeriksbanen også bygges ut, sier forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet. Han mener jernbanen spiller en viktig rolle, særlig på lange distanser.

Yrkestrafikkforbundet har også gitt innspill om disse kollektiv-sakene:

• I flere kryss bør det tas i bruk signalprioritet for kollektivtrafikken
  • Det bør bygges flere pendler- og innfartsparkeringer i utkanten av byene, for å få flere til å velge buss, tog og bane.
  • InterCity-tilbudet med dobbeltspor mellom Lillehammer, Halden, Skien og Oslo må prioriteres. I den forbindelse må ny jernbanetunell under Oslo og Ringeriksbanen også bygges ut.
  • Nødvendig oppgradering av T-banen i Oslo med nytt signalsystem, Fornebubanen, Majorstuen stasjon og ny sentrumstunnel.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har 12.000 medlemmer i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.