Krever mer oppgavedeling raskere

En fersk Fafo-rapport viser økt fokus på oppgavedeling. – Det er på høy tid at vi handler, ikke bare snakker om oppgavedeling, sier Delta-leder Trond Ellefsen.
Trond Ellefsen, forbundsleder i Delta. (Foto: Thomas Brun/NTB)

Fafo har på oppdrag fra arbeistakerorganisasjonen Delta utarbeidet en forskningsrapport om oppgavedeling med særlig vekt på helsefagarbeider, helsesekretær og portør.

Rapporten har blant annet fokus på bedre bruk av kompetanse og involvering av ansatte og tillitsvalgte.

Den viser også at arbeidet med bedre oppgavedeling er stadig mer i fokus, både i kommuner og sykehus.

Stort potensiale for bedre bruk av kompetanse

Det er et stort potensiale i arbeidet med en bedre oppgavedeling. I casene som undersøkes, får ansatte med helsefaglig utdanning brukt mer tid på å gjøre oppgaver de er utdannet til. Det innebærer samtidig at de bruker mindre tid på oppgaver som ikke krever deres kompetanse.

Mindre profesjonskamp

Rapporten viser også at det er mindre profesjonskamp yrkesgruppene mellom. I flere av casene oppleves profesjonskampen å være lite til stede i dag. Dette kan dels knyttes til at personellsituasjonen i helse- og omsorgsektoren er så utfordrende at man derfor er nødt til å være pragmatisk innstilt. En annen grunn kan handle om hvordan arbeidet ny oppgavedeling har vært gjennomført.

Viktigheten av partsamarbeid og medarbeiderdrevet innovasjon

Forskerne bak rapporten viser også til hvor viktig det er med godt partsamarbeid og det å skape reell medarbeiderdrevet innovasjon. Eksempelet fra Bodø kommune viser at de gjennom arbeidet med ny oppgavedeling har lykkes i å involvere og engasjere de ansatte gjennom å arbeide praktisk og oppgavenært.

Kvaliteten øker med oppgavedeling

Delta-leder Trond Ellefsen er opptatt av at det nå blir handling, og ikke bare prat om oppgavedeling.

– Det må jobbes systematisk, strukturert og målrettet. Fornuftig og hensiktsmessig oppgavedeling må bli hverdag og virkelighet ute på den enkelte arbeidsplass. Det tjener pasientene på, det kommer tjenestemottakerne til gode, det styrker arbeidsmiljøet og samarbeidet og det tjener samfunnet. Kvaliteten øker, fastslår Ellefsen.

Han peker også på at rapporten er nyttig i oppfølgingen av Helsepersonellkommisjonen og den tydelige marsjordenen som ble gitt der om at helsetjenesten må prioritere dette temaet enda sterkere og sikre at kompetanse blir brukt mest mulig.

– Vi understreker at det er et lederansvar å sikre riktig bruk av kompetansen. Lederne må initiere og styre disse prosessene - implementere og sørge for god forankring hos tillitsvalgte og ansatte, sier Ellefsen.

Trond Ellefsen, forbundsleder i Delta. (Foto: Thomas Brun/NTB)